Polski Portal Morski
Aktualności Polska Morska TV Porty Ważne

Pierwsze wypłynięcie promu Stena Line z Nowego Publicznego Terminala w Porcie Gdynia

W piątek 17 czerwca 2022 po raz pierwszy z Nowego Publicznego Terminala wyruszył w rejs do Szwecji prom Stena Spirit.

„Budowa Publicznego Terminalu Promowego jest największą, od blisko 50 lat, inwestycją realizowaną w Porcie Gdynia. Nowy Publiczny Terminal Promowy stwarza możliwości obsługi znacznie większych promów pasażerskich, jednocześnie zwiększając zdolności przeładunkowe portu w zakresie obsługi przewozów ro-ro i promowych. Po miesiącach testów i przygotowań, spełniamy najwyższe standardy bezpieczeństwa w basenie Morza Bałtyckiego. Dzięki temu Port Gdynia jest konkurencyjny w regionie Morza Bałtyckiego i poprzez planowane inwestycje wychodzi naprzeciw oczekiwaniom rynku.” – mówi Kazimierz Koralewski, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

Stena Line wprowadza dwa promy ro-pax klasy E-Flexer na trasę pomiędzy Gdynią a szwedzką Karlskroną w odpowiedzi na zwiększone zapotrzebowanie na przewozy w rejonie Morza Bałtyckiego. Dwie nowe jednostki, rozpoczną operacje zaraz po przybyciu ze stoczni, gdzie obecnie trwa końcowy etap ich budowy. Będą to jedne z największych promów na Bałtyku w regularnej żegludze. Dzięki wyjątkowemu rozmiarowi – mają 240 m długości – każdy z nich może zabrać nawet 1200 pasażerów oraz do 3600 metrów ładunków, a więc dwa razy więcej niż statki operujące na linii obecnie. E-Flexery to statki nowej generacji: energooszczędne, wydajne i ekologiczne.

„Przeniesienie operacji Stena Line na Publiczny Terminal Promowy w Gdyni pozwala nam na wprowadzenie znacznie większych jednostek. Nowy terminal dysponuje znacznie dłuższym nabrzeżem niż obecny, co umożliwia cumowanie tam jednostek o długości nawet 240 m takich jak statki klasy E-Flexer. Pierwszy z nich, Stena Estelle, rozpocznie kursowanie z Gdyni już tego lata.” mówi dyrektor zarządzający Stena Line Polska, Marek Kiersnowski.

Miejsce nowego terminala sprzyja rozwojowi sektora frachtowego. Sprzyjająca lokalizacja, bliżej główek wejścia do portu wewnętrznego, znacznie ułatwi manewrowanie promów o długości 240 metrów. Skróci się również czas związany z zawinięciem statku do portu, liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu. Łączny czas manewrów nie przekroczy 120 minut.
Nowy terminal umożliwia też wdrożenie nowoczesnych i ekologicznych pomysłów Stena Line usprawniających operacje portowe, na przykład bramy inteligentne Smart Gate, czyli nowoczesne rozwiązanie automatyzujące odbiór naczep.

Przy realizacji inwestycji w ramach zrównoważonego rozwoju i idei #greenport, możliwe będzie zasilanie statków w czasie postoju z lądu, co spowoduje całkowitą redukcję spalin.
Wartość inwestycji to ponad 290 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi 116,8 mln zł.

źródło, fot. mat. prasowy/ mat. filmowy Port Gdynia

Zobacz podobne

Londyn i Paryż znów spierają się o połowy na brytyjskich wodach

JJ

PGNiG i PST dopuszczone do postępowania ws. operatora Nord Stream 2

BS

Premier: obszary, w których najprawdopodobniej różnimy się z Niemcami to kwestia Nord Stream II

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie