Polski Portal Morski
Aktualności

Oficjalne zakończenie projektu Budowa Lodołamaczy dla RZGW Gdańsk

Projekt Budowa Lodołamaczy dla RZGW Gdansk został oficjalnie zakończony. Zrealizowane zadana podsumowano podczas konferencji, która odbyła się w piątek, 21 października w salach Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku.

– Realizacja tego projektu pozwala nam ze spokojem patrzeć w przyszłość jeśli chodzi o zimową ochronę przeciwpowodziową. Teraz jesteśmy w stanie bez udziału zewnętrznych podmiotów zapobiegać zatorom lodowym na Dolnej Wiśle. – powiedział w wystąpieniu dla mediów Andrzej Winiarski, dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku.

W imieniu Ministerstwa Infrastruktury gratulacje inwestorowi, Państwowemu Gospodarstwu Wodnemu, Wody Polskie, za planową realizację inwestycji,  złożyła Monika Niemiec – Butryn, dyrektor departamentu Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej.

 Informacjami nt. przebiegu budowy lodołamaczy podzielił się kierownik projektu ze szczecińskiej stoczni MSR Gryfia, Zbigniew Kowalewski.

Finansowanie projektów infrastrukturalnych omówił w swoim wystąpieniu Andrzej Sidorski, nadzorujący projekt budowy lodołamaczy w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Opis Projektu

Przedmiotem projektu  pn. „Budowa lodołamaczy dla RZGW Gdańsk” było zbudowanie specjalistycznych jednostek pływających przeznaczonych do akcji łamania lodów na Dolnej Wiśle, tj. lodołamaczy wraz z zabezpieczeniem towarzyszącej infrastruktury.

W wyniku projektu powstał lodołamacz czołowy Puma i trzy liniowe: Narwal, Manat i Nerpa. Zostały przekazane do użytkowania w 2020 i 2021 roku. Po oddaniu lodołamaczy prowadzono jeszcze zakup  wyposażenia (np. sondy wielowiązkowej) i samochodów specjalistycznych potrzebnych do sprawnego prowadzenia akcji lodołamania.

Budżet projektu: 79 mln. zł.

Nowe lodołamacze są idealnie dostosowane do warunków panujących na Wiśle, m.in. niżówek oraz licznych płycizn i konieczności omijania przeszkód. Będą mogły efektywnie usuwać zatory lodowe i śryżowe oraz bezpiecznie odprowadzać krę. Dzięki ich pracy na Dolnej Wiśle możliwa będzie ochrona przeciwpowodziowa ludności i  mienia.

Będą pracować na Wiśle razem z pięcioma starszymi lodołamaczami: czołowym Tygrysem (rok produkcji 1984 r.) i linowymi: Rekinem (1991r.), Orką (1991 r.), Foką (1988 r.), Żbikiem (1989r.).

Wszystkie lodołamacze stacjonują w bazie na terenie śluzy w Gdańsku Przegalinie.

Zbudowane, przez Morską Stocznię Remontową Gryfia w Szczecinie, jednostki cechują się wielofunkcyjnością. Oprócz zapewnienia zimowej osłony przeciwpowodziowej przez kruszenie i odprowadzanie lodu, pełnią też funkcje ratownicze, przeciwpożarowe, holownicze, badawcze i patrolowe. Są wyposażone w nowoczesne urządzenia do sondowania dna koryta rzecznego, a przez możliwość zamontowania na pokładzie bębna z zaporą, mogą zwalczać rozlewy ropopochodne. Ponadto statki są przyjazne dla środowiska, gdyż dzięki innowacyjnemu układowi napędowemu będą zużywać mniej paliwa, a przez zastosowanie izolacji cieplnej, oświetlenia LED i baterii słonecznych będą energooszczędne.

źródło RZGW Gdańsk/ fot. Gryfia

Zobacz podobne

Politechnika Morska w Szczecinie. I etap konkursu wiedzy o morskiej energetyce wiatrowej rozstrzygnięty!

AB

Największy wycieczkowiec świata wypłynął na wody Bałtyku

PL

Polscy policjanci na patrolach w Chorwacji. Przed służbą uratowali tonącego mężczyznę

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie