Projekt Budowa Lodołamaczy dla RZGW Gdansk został oficjalnie zakończony. Zrealizowane zadana podsumowano podczas konferencji, która odbyła się w piątek, 21 października w salach Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku.
– Realizacja tego projektu pozwala nam ze spokojem patrzeć w przyszłość jeśli chodzi o zimową ochronę przeciwpowodziową. Teraz jesteśmy w stanie bez udziału zewnętrznych podmiotów zapobiegać zatorom lodowym na Dolnej Wiśle. – powiedział w wystąpieniu dla mediów Andrzej Winiarski, dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku.
W imieniu Ministerstwa Infrastruktury gratulacje inwestorowi, Państwowemu Gospodarstwu Wodnemu, Wody Polskie, za planową realizację inwestycji, złożyła Monika Niemiec – Butryn, dyrektor departamentu Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej.
Informacjami nt. przebiegu budowy lodołamaczy podzielił się kierownik projektu ze szczecińskiej stoczni MSR Gryfia, Zbigniew Kowalewski.
Finansowanie projektów infrastrukturalnych omówił w swoim wystąpieniu Andrzej Sidorski, nadzorujący projekt budowy lodołamaczy w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Opis Projektu
Przedmiotem projektu pn. „Budowa lodołamaczy dla RZGW Gdańsk” było zbudowanie specjalistycznych jednostek pływających przeznaczonych do akcji łamania lodów na Dolnej Wiśle, tj. lodołamaczy wraz z zabezpieczeniem towarzyszącej infrastruktury.
W wyniku projektu powstał lodołamacz czołowy Puma i trzy liniowe: Narwal, Manat i Nerpa. Zostały przekazane do użytkowania w 2020 i 2021 roku. Po oddaniu lodołamaczy prowadzono jeszcze zakup wyposażenia (np. sondy wielowiązkowej) i samochodów specjalistycznych potrzebnych do sprawnego prowadzenia akcji lodołamania.
Budżet projektu: 79 mln. zł.
Nowe lodołamacze są idealnie dostosowane do warunków panujących na Wiśle, m.in. niżówek oraz licznych płycizn i konieczności omijania przeszkód. Będą mogły efektywnie usuwać zatory lodowe i śryżowe oraz bezpiecznie odprowadzać krę. Dzięki ich pracy na Dolnej Wiśle możliwa będzie ochrona przeciwpowodziowa ludności i mienia.
Będą pracować na Wiśle razem z pięcioma starszymi lodołamaczami: czołowym Tygrysem (rok produkcji 1984 r.) i linowymi: Rekinem (1991r.), Orką (1991 r.), Foką (1988 r.), Żbikiem (1989r.).
Wszystkie lodołamacze stacjonują w bazie na terenie śluzy w Gdańsku Przegalinie.
Zbudowane, przez Morską Stocznię Remontową Gryfia w Szczecinie, jednostki cechują się wielofunkcyjnością. Oprócz zapewnienia zimowej osłony przeciwpowodziowej przez kruszenie i odprowadzanie lodu, pełnią też funkcje ratownicze, przeciwpożarowe, holownicze, badawcze i patrolowe. Są wyposażone w nowoczesne urządzenia do sondowania dna koryta rzecznego, a przez możliwość zamontowania na pokładzie bębna z zaporą, mogą zwalczać rozlewy ropopochodne. Ponadto statki są przyjazne dla środowiska, gdyż dzięki innowacyjnemu układowi napędowemu będą zużywać mniej paliwa, a przez zastosowanie izolacji cieplnej, oświetlenia LED i baterii słonecznych będą energooszczędne.
źródło RZGW Gdańsk/ fot. Gryfia