Polski Portal Morski
Aktualności Stocznie Ważne

Kolejny hybrydowy prom z Gdyni

21 października został zwodowany w gdyńskiej stoczni Crist hybrydowy prom P317. To konstrukcja bazująca na rozwiązaniach ze słynnej „Elektry”, która zdobyła nagrodę „Ship Of The Year” , aktualnie prom przewozi pasażerów na krótkich trasach po wodach terytorialnych Finlandii.

Nowy hybrydowy prom ze stoczni Crist jest nieco krótszy od swojego pierwowzoru – ma 70 metrów długości („Elektra” ma ponad 97 metrów) i pomieści na swoim pokładzie maksymalnie do 52 samochodów osobowych oraz 200 pasażerów. Jest dwustronny, więc jego załadunek i rozładunek może przebiegać szybciej, szybkie jest też jego ładowanie, bo baterie zasilające napęd jednostki mogą naładować się z lądu w zaledwie kilka minut. Awaryjnie na pokładzie zainstalowano też spalinowe generatory.

Na jego bocznej burcie zobaczymy dwa charakterystyczne napisy. Pierwszy, „hybrid” – podkreśla jego nowoczesny, mniej szkodliwy dla środowiska sposób zasilania, drugi – „built by Crist SA” – to już dumne podkreślenie, że jednostka powstała właśnie tutaj, w gdyńskiej stoczni. Na razie jako P317, bez docelowej nazwy, ale najważniejsze już wiadomo – trafi do fińskiego armatora FinFerries i bardzo przypomina wcześniejszą konstrukcję na potrzeby tego samego zamawiającego, „Elektrę”.

 Oficjalne wodowanie miało miejsce w Gdyni na najnowszej konstrukcji lokalnej stoczni. W stoczniowym doku zanurzono jednostkę, która wymaga jeszcze prac wykończeniowych. Na przełomie roku nowy prom ma wypłynąć już do zamawiającego – operatora promowego FinFerries, który obsługuje połączenia na wodach Finlandii. Docelowo jednostka „made in Gdynia” będzie kursować między Nauvo i Korppoo.

Przypomnijmy, że przytaczana wcześniej „Elektra” również popłynęła z Gdyni do Finlandii, gdzie z powodzeniem służy dla tego samego armatora. Gdy w 2017 roku doczekała się swojego wodowania, była pierwszym hybrydowym promem w Europie i zaledwie drugim na świecie.

źródło http://www.gdynia.pl, Crist, media /fot.Crist

Zobacz podobne

Miecznik z kolejnym aneksem

AB

Jak załoga jachtu I Love Poland radzi sobie w wyścigu treningowym?

AB

Tajemnicze „morskie wiry” u wybrzeży Polski mają zaskakujące wyjaśnienie

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie