Polska jest jednym z pionierów wykorzystania LNG w naszej części Europy. Dziś tym śladem idą inne państwa.
Aktualnie w Europie w rejonie Morza Bałtyckiego działają 3 terminale w Polsce, Kłajpedzie i w Eemshaven. Łącznie z do tych terminali dostarczane jest ok 18,1 mld m3 gazu ziemnego rocznie. W przyszłości e Europie ma powstać aż dziesięć nowych terminali gazowych, zarówno lądowych jak i FSRU.
Terminal LNG w Świnoujściu działa od 2016 roku, a jego moc regazyfikazyjna wynosi 6,2 mld m3, w 2023 roku dzięki rozbudowie polskiego Terminala moce techniczne wzrosną do 8,3 mld m sześc. rocznie.
Kolejną inwestycją obok gazoportu w Świnoujściu i gazociągu Baltic Pipe jestTerminal FSRU,który ma powstać w w Zatoce Gdańskiej do 2026 roku. Inwestycja zakłada umiejscowienie w rejonie Gdańska pływającej jednostki FSRU, zdolnej do wyładunku LNG, procesowego składowania i regazyfikacji LNG.
Terminal FSRU mógłby być przystosowany do prowadzenia regazyfikacji na poziomie odpowiadającym około 6,1 mld m sześc. paliwa gazowego rocznie.
Polska również dalej rozwija swoje możliwości. Rozbudowa infrastruktury LNG i gazowce zamówione przez Grupę ORLEN pozwolą jeszcze lepiej zabezpieczać dostawy gazu dla odbiorców.
