Polski Portal Morski
Aktualności Ministerstwo

Gróbarczyk: do portu w Elblągu będzie mogło zawijać ok. 1 tys. jednostek, które wchodzą do innych portów

Szacujemy, że ok. 1 tysiąca jednostek, które obecnie zawijają do portów w Gdańsku i Gdyni, będzie mogło wchodzić do portu w Elblągu – powiedział w czwartek w Polsat News wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

„Całość inwestycji ma się zakończyć w tym roku. Składa się ona z przekopu przez Mierzeję, z pogłębienia Zalewu Wiślanego i z pogłębienia rzeki Elbląg aż do portu w Elblągu. Pierwszy etap inwestycji został zrealizowany, dwa pozostałe mają od 60 do 90 procent zaawansowania. I tutaj dochodzimy do portu, który znajduje się w jurysdykcji miasta i państwu nic do tego, właścicielem portu jest prezydent miasta Elbląg” – powiedział w czwartek w Polsat News wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Dodał, że konieczne są jeszcze inwestycje wewnątrz portu, związane z jego pogłębieniem, ale konieczne są także prace na nabrzeżach.

„Proponowaliśmy 100 mln zł – że Skarb Państwa wejdzie jako inwestor czy też zrobi to spółka Skarbu Państwa i zrealizuje inwestycje w samym porcie, ale tutaj spotykamy się ze +ścianą+ i z negatywną odpowiedzią prezydenta Elbląga” – dodał wiceminister Gróbarczyk.

Wyjaśnił, że problem może wynikać stąd, że nabrzeża zostały sprzedane i po prostu „nie ma co nam zaoferować”. Jednocześnie powiedział, że do portu Skarb Państwa może wejść jedynie kapitałowo, bo takie są wymagania prawne, ale wartość udziału, jaki państwo przejęłoby w porcie, może podlegać negocjacjom. Dodał także, że wkrótce do portu będą mogły zawijać już mniejsze statki.

„Planujemy, ze kiedy oddamy most w Nowakowie – a stanie się to za 1-1,5 miesiąca, zobaczymy, jak będzie z odbiorami – to wówczas oznaczymy tor wodny i port będzie możliwy do użytkowania dla statków o mniejszym zanurzeniu, bo nadal będą prowadzone prace na Zalewie” – powiedział wiceminister.

Jednocześnie dodał, że po zakończeniu prac na Zalewie, do portu w Elblągu będą mogły zawijać jednostki o większym zanurzeniu. Dodał, że do portu w Elblągu mogą zawijać statki o zanurzeniu do 2,5 metra, jednak po ukończeniu prac związanych z pogłębieniem rzeki i portu, będą mogły tam wchodzić jednostki o zanurzeniu do 4,5 m.

„Szacujemy, że ok. 1 tysiąca jednostek, które obecnie zawijają do portów w Gdańsku i Gdyni, będzie mogło wchodzić do portu w Elblągu” – stwierdził Gróbarczyk.

Wiceminister powiedział także, że rząd pracuje nad alternatywnymi scenariuszami, gdyby okazało się, że nie uda się osiągnąć porozumienia z miastem Elbląg.

„Przygotowujemy alternatywne rozwiązanie – ci inwestorzy prywatni, którzy mają nabrzeża w Elblągu, na pewno będą chcieli współpracować. Jednak nabrzeża te leżą w obszarze portu w Elblągu i dlatego kapitanatowi portu trzeba oddawać pierwszeństwo negocjacyjne, ale jeśli nie uda się dojść do porozumienia, to będziemy negocjować bezpośrednio z inwestorami. Poza tym jest możliwość pojawienie się nowych terminali, zewnętrznych, budowanych już na wybrzeżu Zalewu” – powiedział Marek Gróbarczyk. 

źródło PAP/ fot. Port Morski Elbląg

Zobacz podobne

CSOV NB320 – ekologiczny gigant dla morskich farm wiatrowych

PL

Słodkiej wody coraz mniej. Raport ONZ odsłania dramatyczne prognozy

PL

Polska na wodnym deficycie: od lat coraz dłuższe susze i rekordowo niskie stany rzek

PL

1 komentarz

Wit 5 maja 2023 at 17:03

Nowy Elbląg to bardzo dobra koncepcja !!!

Odpowiedz

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie