Polski Portal Morski
Aktualności Bezpieczeństwo Ważne

Nowe śmigłowce dla Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej

Wdrożenie do eksploatacji wielozadaniowego śmigłowca morskiego Leonardo AW101 jest wyzwaniem na miarę rewolucji technologicznej, którą w istocie rzeczy ten śmigłowiec stanowi.

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej rozpoczęła ostatni etap przygotowań, których efektem będzie przyjęcie do eksploatacji nowego śmigłowca. Pierwszym etapem przygotowań w sferze szkoleniowej były intensywne kursy językowe dla przyszłych załóg AW101, które rozpoczęły się w pocz. 2021 i zakończyły w połowie ubiegłego roku. Później nadszedł czas na szkolenie specjalistyczne przeznaczone dla nawigatorów. Obecnie przyszli piloci i nawigatorzy AW101 przebywają w Yeovil, w Wielkiej Brytanii, gdzie odbywają praktyczne szkolenie w powietrzu. Obejmuje ono szkolenie pilotażowe na typ śmigłowca oraz elementy zastosowania bojowego. Część szkolenia przeprowadzana jest z wykorzystaniem ośrodka symulatorowego (full flight simulator) w Norwegii.

Cykl szkoleń zakończy się w trzecim kwartale tego roku i jego efektem będzie wyszkolenie czterech pełnych załóg, które z uprawnieniami instruktorskimi będą mogły podjąć szkolenie kolejnych załóg w kraju.

Zgodnie z harmonogramem, z początkiem II połowy roku pierwszy z polskich AW101 przyleci do PZL Świdnik, gdzie rozpocznie się cykl testów, które sprzęt musi spełnić przed przyjęciem do eksploatacji. Program testów obejmuje próby płatowców i specjalistycznego wyposażenia. Na jesieni tego roku śmigłowce powinny trafić do eksploatacji w 44 Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie.

Jest tam już gotowe 6 hangarów wraz z częścią magazynowo-socjalną, budynek zabezpieczenia technicznego obsługi lotniska i nowe płaszczyzny postojowe. Trwa także budowa budynku szkoleniowego.

Umowę z firmą WSK „PZL-Świdnik” S.A. na dostawę dla MW RP czterech ciężkich śmigłowców zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) z funkcją bojowego ratownictwa (CSAR) wraz z kompleksowymi pakietami zintegrowanej logistyki oraz szkoleń podpisano w kwietniu 2019 roku. 12 lutego 2019 roku w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach wylądował śmigłowiec AW101 przeznaczony dla norweskich SP, wykonując w ciągu kilku dni loty związane z weryfikacją oferty złożonej w postępowaniu prowadzonym przez Inspektorat Uzbrojenia MON. 6 grudnia 2019 roku Leonardo Helicopters poinformowało o produkcji i montażu w PZL Świdnik elementów strukturalnych pierwszego śmigłowca AW101 przeznaczonego dla BLMW. Pierwszy z czterech zamówionych dla BLMW śmigłowców AW101 wykonał testowy lot w brytyjskich zakładach Leonardo w lipcu ubiegłego roku, gdzie realizowany jest montaż końcowy tych śmigłowców.

Rozpoczęcie ich eksploatacji w lotnictwie MW będzie momentem, w którym Polska znajdzie się w elitarnym gronie państw dysponujących bardzo nowoczesnymi, wielozadaniowymi śmigłowcami morskimi, zdolnymi wykonywać możliwie najszersze spektrum zadań w obszarze Morza Bałtyckiego, w każdych warunkach meteorologicznych i złożonej sytuacji operacyjno-taktycznej.

Nowa platforma, jej sensory i efektory to rewolucyjny system uzbrojenia w każdym aspekcie: technologicznym, taktyki walki i działań ratowniczych i logistycznego zabezpieczenia działań. Będzie to skok generacyjny w lotnictwie śmigłowcowym z wszelkimi tego konsekwencjami. Na zupełnie nowej płaszczyźnie, innej niż do tej pory, przebiega szkolenie, wymagania do infrastruktury, obsługi ale także analizy i obróbki danych po wykonaniu misji. W nowym śmigłowcu skokowo wzrasta nie tylko poziom technologiczny płatowca, zespołu napędowego czy awioniki, ale również liczba podsystemów awionicznych, uzbrojenia i walki elektronicznej, dzięki którym śmigłowiec jest w istocie maszyną w pełni wielozadaniową. Wiąże się to ze zmianą struktur etatowych i specjalności; większy akcent niż dotychczas kładziony jest na odpowiednie wykorzystanie olbrzymiej ilości danych, którą sensory AW101 są w stanie pozyskać. Ogromny potencjał modernizacyjny śmigłowca każe przyjmować, że ta praca analityczna nie zakończy się wraz z przyjęciem AW101 do uzbrojenia.

AW101 stanowi zupełnie nową jakość w aspekcie sieciocentrycznego pola walki. Nowoczesne systemy łączności i wymiany informacji oraz zdolność do współpracy z innymi platformami, w tym poprzez wymianę danych rozpoznawczych wprowadzają w lotnictwie morskim nowy wymiar rozpoznania i walki elektronicznej, a tym sam samym przenoszą je w nowy wymiar działań, w dynamicznym, skomplikowanym środowisku walki na morzu.

Źródło/fot.: DGRSZ

Zobacz podobne

Morscy górnicy naftowi

BS

Kolejne kanały żeglugowe na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich wyremontowane

AB

PKN Orlen. Gigantyczna kolumna Wash Tower jest już na swoim miejscu!

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie