Polski Portal Morski
Aktualności Historia Żegluga

Początek nowego rozdziału w dziejach rzeki- Wisły

Pierwsze próby wprowadzania statków parowych na Wisłę miały swój początek już na początku XIX wieku. Jednostki nazywane wówczas paropływami wzbudzały podziw i sensację.Na początku kilka jednostek sprowadzono z Anglii i Francji, jednakże przedsięwzięcie okazało się bardzo trudne do zrealizowania, ponieważ Wisła jako rzeka nieuregulowana stwarzała bardzo trudne warunki. Zadanie utrudniał także fakt, iż sprowadzane w tamtych czasach jednostki, były projektowane na wzór morski i cechowały się dużym zanurzeniem.

Wybuch powstania listopadowego przerwał realizację wszelkich planów i zahamował rozwój żeglugi parowej na Wiśle. 1848 rok był rokiem przełomowym- kiedy została utworzona Spółka Żeglugi Parowej, a na jej czele stanął majętny hrabia Andrzej Zamoyski. Zorganizowano przedsiębiorstwo żeglugowe, które pod wieloma różnymi nazwami przetrwało do 1871 roku. Andrzej Zamoyski wybudował w warszawskim Solcu „Warsztaty Żeglugi parowej” i zadecydował, że parowce będą budowane w kraju.

W warsztatach powstawały dwa bliźniacze parostatki, które zapoczątkowały świetlany okres żeglugi pasażerskiej. Były to „Płock” i „Włocławek”. Ich wygląd, dane techniczne, pierwsze rejsy i chrzty były szeroko komentowane w ówczesnej prasie.

Parostatek „Włocławek” był w służbie od 1852 roku jako paropław nr 9. W dniu 2 czerwca 1853 roku odbył się jego chrzest pod nazwą Włocławek przy nabrzeżu na wysokości wylotu ul. Gdańskiej. Na zdjęciu, w tle widoczna zabudowa bulwarów z wieżą kościoła św. Jana. Poświęcenie jednostki było ważnym wydarzeniem dla lokalnej społeczności. Uroczystość zgromadziła liczne grono mieszkańców miasta, przedstawicieli władz, duchowieństwa oraz innych gości. Podczas ceremonii odbyły się modlitwy i ceremonia poświęcenia, mające na celu błogosławieństwo statku i jego załogi.

„Włocławek nr 9” odgrywał istotną rolę w rozwoju transportu wodnego na Wiśle. Statek służył głównie do przewozu towarów i pasażerów między różnymi portami na Wiśle, przyczyniając się do szybszego i bardziej efektywnego transportu.

Statek był wyposażony m.in. w pokład spacerowy, restaurację i jadalnię, salonik, buduar dla kobiet oraz kabiny pasażerskie. Oprócz załogi zatrudniał również orkiestrę.

źródło: MEDIA/ fot. wikipedia

Zobacz podobne

Już w sobotę powitanie „Daru Młodzieży” w Gdyni

AB

Jedna oferta w przetargu na dzierżawę terminalu kontenerowego w Gdyni

KM

Na przełomie lat 60. i 70. Kanał Sueski był zamknięty przez 8 lat, utknęły także polskie statki

MZ

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie