Polski Portal Morski
Aktualności Bezpieczeństwo

Poprawa kolejowego dostępu do portów nad Bałtykiem jednym z tematów posiedzenia Komitetu Sterującego projektu TER

O poprawie kolejowego dostępu do portów nad Bałtykiem dyskutowali uczestnicy warsztatów zorganizowanych podczas posiedzenia Komitetu Sterującego projektu TER, które odbywa się w Gdańsku. Jednym z organizatorów wydarzenia były PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Jak przekazał w komunikacie Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., spotkaniu Komitetu Sterującego TER (Trans-European Railway – PAP) towarzyszyły międzynarodowe warsztaty na temat kolejowego dostępu do portów na przykładzie inwestycji prowadzonych przez PLK S.A. w Gdańsku i Gdyni, a także na temat rozszerzenia możliwości logistycznych korytarzy transportowych dla rozwoju państw członkowskich TER, w tym na osi północ-południe, jak Via Carpatia i Rail Carpatia.

„Wydarzenie było okazją do promowania polskich inwestycji logistycznych w europejskie korytarze transportowe, realizowane zarówno przez zarządcę sieci kolejowe, jak też największy port kontenerowy na Bałtyku – Port Gdańsk, a w konsekwencji także realizację planów UE i ONZ” – wyjaśnił.

„Takie działania rozwijają praktycznie globalne trendy odzwierciedlone w polskiej rezolucji nt. wzmacniania odporności na kryzysy poprzez regionalne i międzyregionalne połączenia infrastrukturalne, przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych w dniu 26 kwietnia 2023 r. W warsztatach uczestniczyli również m. in. przedstawiciele Portu Gdańsk i Baltic Hub” – informuje Przemysław Zieliński.

W informacji podano, że PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują prace poprawiające dostęp kolejowy do portów morskich.

„W efekcie do nabrzeży dojeżdżają dłuższe, do 750 metrów, i cięższe, o nacisku 221 kN na oś, pociągi towarowe, które mogą zabrać więcej ładunków (…). Warte około 3 mld zł netto inwestycje istotne są z punktu widzenia całej krajowej gospodarki” – podkreślił Zieliński.

Jak podano w komunikacie, w 2022 roku zakończone zostały roboty budowlane w zakresie poprawy kolejowego dostępu do portu w Gdańsku.

„Przebudowano prawie 70 km torów oraz 221 rozjazdów. Zbudowano nową sieć trakcyjną i nowoczesny, komputerowy system sterowania ruchem kolejowym. W Gdyni zakończenie prac planowane jest w IV kwartale br. Dotąd zabudowano 107 km nowych torów oraz 293 rozjazdy. Gotowe są 23 skrzyżowania oraz publiczna ładownia” – informuje Przemysław Zieliński.

„Od marca 2022 r. ruch pociągów do portu prowadzony jest z Lokalnego Centrum Sterowania Gdynia Port, wspieranego przez dwie nowe nastawnie. W porównaniu z 2015 rokiem prognozowany jest ponad trzykrotny wzrost przepustowości na stacji Gdańsk Port, a na stacji Gdynia Port dwukrotny” – dodaje.

Jak wyjaśnia w komunikacie na stronie internetowej Ministerstwo Infrastruktury, międzyrządowy projekt TER powstał w 1990 r. w celu poprawy jakości transportu kolejowego w regionie Centralnej Europy. Prowadzony jest równolegle z bliźniaczym projektem Autostrady Transeuropejskiej (Trans-European North-South Motorway). Prace w ramach tych projektów realizowane są zgodnie z założeniem, że są to uzupełniające się środki transportu. Dlatego duży nacisk kładzie się na transport multimodalny, promując synergie różnych środków transportu.

Dodano, że jednym z zadań TER jest identyfikacja tzw. wąskich gardeł oraz brakujących połączeń w europejskiej sieci transportowej. Prowadzona jest m.in. analiza wielkości przewozowych oraz parametrów technicznych linii.

Zasięg projektu TER obejmuje państwa Europy Środkowo-Wschodniej, Południowo-Wschodniej oraz Basenu Morza Czarnego. W tym układzie geograficznym Polska odgrywa ważną rolę zarówno w przewozach w kierunku północ-południe (Morze Bałtyckie – Morze Śródziemne i Czarne), jak i wschód-zachód (Azja – Europa).

Ministerstwo wskazało, że Polska promuje m.in. połączenia z portami bałtyckimi (Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Świnoujście) oraz przewozy euroazjatyckie jako uzupełnienie kolejowe inicjatywy szlaku Via Carpatia.

„Prowadzone działania wpisują się w realizację postanowień dotyczących Zrównoważonych celów rozwojowych ONZ, w tym mobilności. Udział w projekcie TER oznacza realną możliwość zabezpieczenia interesów Polski podczas tworzenia umów międzynarodowych oraz ustalania przebiegu ciągów transportowych” – podkreślono.



Źródło/PAP/fot.polskieradio24.PL

Zobacz podobne

Polskie porty morskie wprowadziły drugi poziom zabezpieczenia

KM

Do ukraińskiego portu wpłynął statek, który dostarczy zboże do Etiopii

KM

Ponad 18 tysięcy uczestników drugiej edycji projektu „Plaża PGE – Poznaj Moc Bałtyckiego Wiatru”

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie