Polski Portal Morski
Aktualności Ważne

Tunelem do Świnoujścia jeszcze w czerwcu!

Najbliższy piątek, 30 czerwca to najbardziej prawdopodobna data wielkiego otwarcia tunelu pod Świną. Po pozytywnej opinii straży pożarnej finalny odbiór inwestycji to już kwestia najbliższych dni i miasto będzie mogło otworzyć tunel jeszcze przed rozpoczęciem sezonu urlopowego.

Za tunelem pod Świną najtrudniejsze i zarazem najważniejsze próby, czyli te związane z bezpieczeństwem. – Funkcjonariusze przeprowadzili próbę zadziałania urządzeń przeciwpożarowych, to jest przeciwpożarowego wyłącznika prądu, systemu sygnalizacji pożaru, stałych urządzeń gaśniczych wodnych, awaryjnego oświetlenia ewakuacyjnego, jak i różnych innych instalacji użytkowych mających na celu poprawę bezpieczeństwa w tunelu – tłumaczy kpt. Paweł Piorun z Komendy Miejskiej PSP w Świnoujściu. Opinia straży pożarnej po szczegółowych testach jest pozytywna. – Ich opinia, że tunel jest bezpieczny pod względem PPOŻ, jest najistotniejszym dokumentem, na który wszyscy czekaliśmy – przyznał Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia. Właśnie ten dokument otworzył drogę do otwarcia tunelu.

– Chcielibyśmy, by ten moment, na który wszyscy czekamy, nastąpił jak najszybciej, czyli w przyszłym tygodniem – powiedział Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia.

Optymalnym terminem na otwarcie tunelu wydaje się 30 czerwca, tuż przed inauguracją sezonu urlopowego.

Tunel w Świnoujściu to najdłuższa podwodna przeprawa w Polsce. Jego łączna długość wraz z drogami dojazdowymi to ponad 3 km, a sama część podziemna to półtora kilometra. Inwestycja odciąży przeprawy promowe, obecnie jedyne połączenie wysp Uznam i Wolin.

Mieszkańcy z tunelu mogli się cieszyć znacznie wcześniej, ale w 2010 roku Donald Tusk zrezygnował z tunelu pod Świną.

– To jest dzisiaj inwestycja w czasie kryzysu finansowego, gdzie szukamy oszczędności, przekraczająca nasze możliwości. (…) To jest zawsze przykry moment dla społeczności lokalnej, kiedy trzeba o kilka, kilkanaście miesięcy przesuwać decyzje – mówił w 2010 roku Donald Tusk, ówczesny premier.

Kilkanaście miesięcy później, we wrześniu 2011 roku było wiadomo, że tunel powstanie, ale w Gdańsku pod martwą Wisłą. Tam Donald Tusk skierował unijne pieniądze. Dwa lata później ruszyła budowa. Klimatu dla tunelu w Świnoujściu wciąż nie było. Miasto zostało skazane na kolejne lata udręki z przeprawami promowymi. Środki na inwestycje pozyskał dopiero rząd Prawa i Sprawiedliwości.

– Gdyby nie Joachim Brudziński, który był ministrem, marszałkiem, posłem, europosłem, to podejrzewam, że byśmy dalej sobie gadali na tej sali, że trzeba budować tunel – powiedział podczas świnoujskiej rady miasta Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia.

To inwestycja z każdej strony strategiczna. Także w wymiarze geopolitycznym, bo centrum Świnoujścia ma w końcu lądowe połączenie z resztą Polski. – Z Prawem i Sprawiedliwością można się nie zgadzać, czy z naszymi politykami, można nas krytykować, ale jestem przekonany, że pokazujemy, że realizujemy te inwestycje, które były marzeniem wielu mieszkańców Polski. Póki będziemy rządzić, to będziemy te marzenia realizować – powiedział Paweł Szefernaker, wiceminister spraw wewnętrznych i administracji.

Źródło: TVP3 Szczecin fot. UM Świnoujście

Zobacz podobne

Wodowanie statków rybackich w Stoczni Karstensen

PL

Kapitan Stanisław Kosko: Pamięć o Bohaterze Obrońcy Wybrzeża

KM

Największa strata polskiej Marynarki Wojennej- zatopienie ORP „Orkan”

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie