W połowie czerwca 2023 r. pojawiły się informacje o tym, że pływający pod banderą Wysp Marshala masowiec Agia Irini od kilku dni stoi nieopodal platformy spółki Lotos Pertobaltic. Statek wzbudził większe zaniepokojenie mediów niż samej spółki. Jak twierdzą reprezentanci firmy, w przeszłości podobne sytuacje miały już miejsce.
Ani w tym, ani w innych przypadkach nie stwierdzono żadnych niepokojących ruchów jednostek, prac podwodnych oraz pracy urządzeń elektromagnetycznych. Statek znajdował się na wodach międzynarodowych. W ostatnich latach w okolicach bałtyckich platform Petrobalticu cumowały rosyjskie masowce, żaglowce i przelatywały samoloty bojowe.
Lotos Petrobaltic oraz Marynarka Wojenna RP we współdziałaniu ze Strażą Graniczną stale monitorują ruchy statków w okolicach eksploatowanych przez Lotos Petrobaltic bałtyckich złóż ropy naftowej B3 i B8. Do tego celu wykorzystywane są okręty, jednostki pływające Morskiego Oddziału Straży Granicznej, samoloty rozpoznawcze oraz brzegowe systemy obserwacyjne – informuje biuro prasowe Orlenu.
Monitorowały one także manewry jednego z masowców na Morzu Bałtyckim. Jednostka Agia Irini kotwiczyła w odległości 12 Mm (około 20 km) od instalacji Petrobalticu. Statek odpłynął w kierunku Łotwy.
Zgodnie z zarządzeniem dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni strefa bezpieczeństwa tworzy obszar koła o promieniu 500 m wokół platformy. Dodatkowym zabezpieczeniem jest specjalistyczny statek dozorowy, który monitoruje również ruchy innych jednostek w pobliżu platformy.
Obce statki przy platformach na Bałtyku
W połowie czerwca 2023 r. pojawiły się informacje o tym, że pływający pod banderą Wysp Marshala masowiec Agia Irini od kilku dni stoi nieopodal platformy należącej do spółki Lotos Pertobaltic.
Ostatnim portem, w którym statek się się zatrzymywał, był ten w Królewcu. Jako miejsce lokalizacji ostatniego pobytu jest też podawany nieduży port w miejscowości Swietłyj, gdzie znajdują się też stocznia remontowa i ośrodek przetwórstwa rybnego.
Marynarka Wojenna, monitorująca ruch statku, stwierdziła, że przyczyna postoju jednostki oceniana jest na dość prozaiczną, tzn. statek ma w tym miejscu możliwość zakotwiczenia (z uwagi na głębokości) oraz znajduje się tuż poza obszarem meldunkowym VTS i na wodach międzynarodowych.
Rosyjskie samoloty, okręty i żaglowce
W 2021 r. dwa rosyjskie samoloty bojowe przeleciały w bezpośrednim sąsiedztwie jednej z platform wiertniczych na Bałtyku, znajdującej się w polskiej strefie ekonomicznej. Nie było jednak zagrożenia, nie zostało również złamane prawo. W 2022 r. w odległości kilkunastu mil morskich od jednej z polskich platform wiertniczych zarządzanych przez Lotos Petrobaltic operowały dwa rosyjskie żaglowce.
Natomiast WL Totma i WL Kirillov to dwa rosyjskie masowce, które od września 2022 r. cumowały na Bałtyku na północ od Rozewia. Statki zakotwiczone zostały tuż przy granicy z wodami terytorialnymi Polski. Oficjalnie czekały na załadunek.
źródło: trójmiasto.pl . fot.
https://biznes.trojmiasto.pl/Podejrzane-samoloty-statki-i-zaglowce-w-poblizu-platform-Petrobalticu-n179439.html