Polski Portal Morski
Aktualności

Najbardziej wyczekiwana inwestycja w regionie- tunel pod Świną


Dziś, 30 czerwca w samo południe zostanie otwarty tunel pod Świną. To najdłuższy tego typu obiekt w Polsce. Długość całej inwestycji wynosi około 3200 metrów, a długość samego tunelu, to prawie półtora kilometra. Prace miały się zakończyć prawie rok temu, ale problemy z maszyną drążącą spowodowały, że termin ten się przesunął.

Tunel pod Świną jest jedną z najbardziej wyczekiwanych inwestycji – zarówno w regonie, jak i w całym kraju. Przeprawa promowa z wyspy Wolina na Wyspę Uznam była czasochłonna i niewygodna. O budowie podziemnej przeprawy mówiło się od wielu lat, ale dopiero kilka lat temu znalazły się na to fundusze. Większość środków wyłożyła Unia Europejska, pozostała część pochodzi z funduszy Świnoujścia.

Prace ruszyły w 2018 roku. Pierwotny termin oddania tunelu do użytku, to wrzesień 2022 roku. Niecałe dwa lata po rozpoczęciu robót wybuchła pandemia. To właśnie ona miała decydujący wpływ na dotrzymanie terminów. Najważniejszym elementem całej inwestycji była tarcza dążąca tunel. Ta miała zostać sprowadzona z Chin.

Pandemia, a co za tym idzie, nadwyrężone, a często przerwane łańcuchy dostaw, ograniczenia w transporcie, spowodowały, że jej produkcja i dostawa się opóźniła. Postój na placu budowy spowodowany tymi problemami trwał 95 dni, czyli ponad trzy miesiące. Ale to nie koniec. Kolejne 25 dni przestoju zostało spowodowane złą pogodą. To ona wstrzymała możliwość montażu maszyny w komorze.

Zmiany terminów

Władze miasta przedstawiały kolejne harmonogramy prac i terminy ich zakończenia. Wnioski o wydłużenie kontraktu składał wykonawca prac, konsorcjum PORR/Gulermak. Długo obowiązującym terminem był maj tego roku, ale ostatecznie pierwsi kierowcy skorzystają z przeprawy ostatniego dnia czerwca.

Drogowcom zależało, by mieszkańcy i turyści mogli korzystać z tunelu w czasie wakacji.

Nowa konstrukcja, to jednonawowy tunel z jezdnią po jednym pasie ruchu w każdą stronę oraz dodatkowymi pasami awaryjnymi po obu stronach jezdni. Będzie to najdłuższy podwodny tunel drogowy w Polsce.

Budowa tunelu kosztowała 900 milionów złotych. 775,7 miliona złotych wyłożyła na inwestycję Unia Europejska, pozostałe środki pochodzą z budżetu Świnoujścia. W najgłębszym miejscu tunel znajduje się około 24 metrów pod lustrem wody cieśniny Świny i 10 metrów pod jej dnem. Inwestorem zastępczym była Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

źródło: polskieradio24.pl fot. tunel-swinoujscie.pl

Zobacz podobne

Pierwszy statek o konstrukcji całkowicie spawanej

PL

Zakopane statki

PL

Nowa przystań z widokiem na torpedownię

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie