Polski Portal Morski
Aktualności Historia

3 lipca 1935 roku zwodowano polski transatlantyk MS „Batory”

MS Batory to polski statek pasażerki, transatlantyk, który został zwodowany we włoskiej stoczni Cantieri Riuniti dell’ Adriatico w Monfalcone w lipcu 1935 roku ,a wszedł do służby w marynarce polskiej w kwietniu 1936 roku. MS Batory miał wyporność brutto w chwili wodowania ok. 14.300 ton, a jego długość całkowita wynosiła 160,4 m przy szerokości 21,6 metrów. Prędkość maksymalna wynosiła do 19-20 węzłów.

MS „Batory” był bliźniaczym statkiem MS „Piłsudski”. Budowę przypieczętowała umowa między Polskim Transatlantyckim Towarzystwem Okrętowym a włoską stocznią Monfalcone (Cantieri Riuniti dell’Adriatico) podpisana w dniu 29 listopada 1933 roku.

PTTO zleciło budowę dwóch dużych jednostek pasażerskich. Wartość kontraktu wynosiła wówczas ok. 1,9 mln dolarów. Dodatkowo między Włochami a Polską podpisano umowę o dostawach węgla dla włoskiej kolei.

MS „Batory” mógł przewozić 760 pasażerów i 1200 ton ładunku.

W 1936 roku został oficjalnie oddany do służby. Pierwszym kapitanem był Eustazy Borkowski. Pływał na trasie Gdynia-Kopenhaga-Nowy Jork-Halifax, do wybuchu wojny przebył ją 39 razy. Miał na koncie dodatkowo 9 rejsów wycieczkowych. Po wybuchu wojny statkiem opiekowali się Brytyjczycy z Ministry of Shipping.

Uzbroili statek (głównie w działa przeciwlotnicze) i przystosowali go do roli transportera wojsk i okrętu desantowego. Pływał po wodach Morza Śródziemnego i Czerwonego, brał udział w operacjach ewakuacyjnych. 5 sierpnia 1940 roku wyruszył w swój słynny rejs do Australii, w trakcie którego nazwano go „rozśpiewanym statkiem”. Po wojnie pływał nadal jako statek pasażerski. Nazwany przez Anglików „Lucky ship”.

10 grudnia 1970 roku został zwrócony Polskim Liniom Oceanicznym. 11 marca 1971 roku został sprzedany na złom. 2 czerwca miało miejsce opuszczenie bandery. Ostatnim kapitanem był kpt. ż. w. Krzysztof Meissner.

Odbył łącznie 222 rejsy liniowe, przewiózł ponad 270 000 pasażerów. W trakcie wojny odbył 59 kursów i przewiózł 120 000 osób w charakterze transportowca. Odbył 75 rejsów wycieczkowych, zabierając na pokład ok. 30 000 pasażerów.

źródło: media/ fot. wikipedia

Zobacz podobne

Jak walczyć ze smogiem? Jednym z dobrych rozwiązań są gazociągi!

KM

PKN ORLEN i PGNiG potwierdzają gotowość dalszej współpracy przy budowie elektrowni w Ostrołęce

KM

PKN Orlen będzie intensyfikował wydobycie ropy i gazu

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie