Polski Portal Morski
Aktualności Bezpieczeństwo Klaster Morski Ministerstwo

Pływający terminal LNG w Gdańsku coraz bliżej

Gaz-System podpisał umowę z agencją wykonawczą Komisji Europejskiej na dofinansowanie prac projektowych i opracowanie specyfikacji technicznej projektu LNG na Zatoce Gdańskiej. Maksymalna wysokość przyznanego wsparcia wynosi prawie 20 mln euro. Decyzja podkreśla znaczenie projektu dla wzmocnienia bezpieczeństwa dostaw i uniezależnienia od rosyjskiego gazu, a także zwiększenia dostępności LNG dla Polski i regionu. Na ile dofinansowanie przybliża do budowy terminala? W audycji „Ludzie i Pieniądze” odpowiedzi Iwona Wysocka szukała z prof. Markiem Grzybowskim, prezesem Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego oraz Arturem Kiełbasińskim, publicystą Strefy Biznesu.

– To bardzo ważna informacja, która potwierdza rolę projektu. Dofinansowanie dotyczy prac przygotowawczych, ale gros kosztów będzie po stronie Polski. Ważniejsza jest deklaracja i wpisanie projektu w cały układ europejskich działań, niż pieniądze, które zostaną przekazane. Trudno jest przecenić rolę pływającego terminalu z kilku przyczyn. Pierwsza to kwestie bezpieczeństwa i dywersyfikacji dostaw gazu. To bardzo ważne, szczególnie w kontekście tego, jak powinniśmy traktować Rosję. Pojawia się też wątek biznesowy. Jestem przekonany, że jeśli pływający terminal stanie na Zatoce Gdańskiej, to w pierwszym okresie będziemy traktowali go przede wszystkim jako element dywersyfikacji, rozwoju infrastruktury i zabezpieczenia. Głęboko jednak wierzę, że kiedyś sytuacja w Europie się unormuje i może to być dobra okazja biznesowa dla Gaz-Systemu, Grupy Orlen, ale też Portu Gdańsk. To, co dzisiaj traktujemy jako inwestycję w bezpieczeństwo, za chwilę pozwoli budować hub energetyczny w porcie w Gdańsku – ocenił Kiełbasiński.

– Terminal gazowy jest elementem sieci. Unia Europejska, która była jednym z największych odbiorców gazu rosyjskiego, będzie teraz zabezpieczać sobie gaz z różnych miejsc dostaw. Budowanie sieci odbiorów wpłynie też na to, co się dzieje na rynku. Ważne, aby polityka energetyczna Unii Europejskiej była spójna, jednolita i kompleksowa. Wtedy możemy wpływać na to, żeby ceny dostawców nie były zbyt wysokie. Polska zabezpieczyła sobie dostawy statkami czarterowanymi od obcych armatorów. To gwarantuje nam, że w przyszłości mamy mieć w dyspozycji osiem gazowców, które będą zabezpieczały nasze dostawy. Terminal gazowy w Gdańsku jest więc elementem szerszej aktywności, związanej z zapewnieniem bezpieczeństwa energetycznego Polski. Dobrze, że w tym kierunku idziemy – wyjaśnił prof. Grzybowski.

Źródło/ Radio Gdańsk – https://radiogdansk.pl/audycje/ludzie-i-pieniadze/2023/07/19/plywajacy-terminal-lng-w-gdansku-coraz-blizej-to-pozwoli-budowac-hub-energetyczny-w-porcie/ Fot. www.kn.It

Zobacz podobne

Dowódca COM – DKM w polskich kontyngentach wojskowych

KM

„Sołdek” kończy 73 lata! Niezwykły statek Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku wciąż bije rekordy popularności

BS

PGNiG i Black Cat planują wspólny rozwój działalności na Półwyspie Arabskim

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie