Polski Portal Morski
Aktualności Bezpieczeństwo Ministerstwo

Umowa na budowę pirsu przy przyszłej elektrowni jądrowej na Pomorzu

Spółka Polskie Elektrownie Jądrowe i Urząd Morski w Gdyni podpisały we wtorek umowę na budowę MOLF – konstrukcji morskiej o długości ok. 1100 m, przeznaczonej do rozładunku elementów planowanej elektrowni jądrowej na Pomorzu. Rząd przeznaczył na budowę MOLF ponad 900 mln zł.

Na mocy umowy Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni będzie odpowiedzialny za zdobycie odpowiednich zgód, a następnie budowę MOLF – konstrukcji do rozładunku przewożonych drogą morską elementów. Dzięki temu największe elementy elektrowni będą mogły być dostarczone drogą morską. Będą to np. 700-tonowe wytwornice pary czy 300-tonowe zbiorniki reaktora – wyjaśnił podczas uroczystości podpisania umowy p.o. prezesa PEJ Łukasz Młynarkiewicz. Dzięki temu nie będą one musiały być transportowane drogą lądową, co powodowałoby liczne komplikacje – dodał.

Zgodnie z uchwałą Rady Ministrów w latach 2023-2029 z budżetu państwa sfinansowana ma być budowa infrastruktury towarzyszącej projektowi jądrowemu na Pomorzu; uchwała przewiduje finansowanie w wysokości 4,762 mld zł. Budowa MOLF ma pochłonąć 907 mln zł. GDDKiA za 1,026 mld zł ma zbudować ok. 35 km drogi krajowej, łączącej drogę ekspresową S6 z elektrownią, w tym ok. 10 km między lokalizacją a drogą wojewódzką 213, oraz ok. 25 km między S6 a DW213. Z kolei PKP PLK za 2,829 mld zł ma przebudować i zbudować ok. 95 km linii kolejowej. Chodzi o modernizację odcinków Lębork – Łeba i Wejherowo – Garczegorze, oraz budowę nowego fragmentu linii kolejowej z Choczewa do elektrowni jądrowej, ewentualnie przedłużonej do istniejącej linii kolejowej Lębork-Łeba.

Jak mówiła podczas podpisania pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Anna Łukaszewska-Trzeciakowska, wartość inwestycji realizowanych w związku z budową elektrowni jądrowej na Pomorzu to 100 mld zł, do tego dochodzi 60 mld zł na morską energetykę wiatrową oraz 8 mld zł na sieci elektroenergetyczne. „To już się dzieje, te inwestycje są prowadzone w sposób planowy” – zaznaczyła Łukaszewska-Trzeciakowska. Jak dodała pełnomocnik, jesienią rząd planuje przygotować dodatkowy program dla inwestycji lokalnych na Pomorzu, na poziomie gmin i powiatów, towarzyszącym inwestycjom w atom i offshore.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk wyraził „absolutną pewność”, że inwestycje energetyczne na Pomorzu zostaną zrealizowane. Adamczyk podkreślał też, że producenci i wykonawcy infrastruktury liniowej apelują o utrzymanie tempa inwestycji, „aby Polska dalej była placem budowy”. Rządowy program towarzyszący projektowi jądrowemu to ważna informacja dla rynku i komunikat do branży, że będą kolejne miliardy zł na inwestycje infrastrukturalne to bardzo ważna informacją dla rynku – zaznaczył Adamczyk. A wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk ocenił, że Urząd Morski w Gdyni z pewnością poradzi sobie z budową MOLF, ponieważ to dość prosta inwestycja, a UM w Gdyni budował znacznie bardziej skomplikowane konstrukcje.

Przedstawiciele MI zwracali też uwagę, że MOLF, drogi i linie kolejowe, które powstaną na potrzeby projektu jądrowego będą potem wykorzystywane z korzyścią dla mieszkańców.

Zgodnie z rządowym programem pierwsza elektrownia jądrowa ma powstać w technologii Westinghouse w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino w gminie Choczewo na Pomorzu. Inwestorem i operatorem ma być należąca w 100 proc. do Skarbu Państwa spółka Polskie Elektrownie Jądrowe. 12 lipca 2023 r. PEJ uzyskała od Ministra Klimatu i Środowiska decyzję zasadniczą – potwierdzenie, że inwestycja jest zgodna z realizowaną przez państwo polityką, w tym polityką energetyczną. Jest także wymagana przy ubieganiu się o wszystkie kolejne decyzje i pozwolenia wymagane w procesie inwestycyjnym dla elektrowni jądrowych.

Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska rozpatruje wniosek PEJ o wydanie decyzji środowiskowej dla budowy we wskazanej lokalizacji elektrowni o łącznej mocy do 3750 MW. 18 lipca 2023 r. GDOŚ poinformował o pomyślnym zakończeniu będących częścią procedury wydawania tej decyzji konsultacji transgranicznych.

Zgodnie z obecnym harmonogramem budowa elektrowni ma rozpocząć się w 2026 r., a pierwszy z trzech bloków AP1000 miałby zostać uruchomiony w 2033 r.

Źródło/ PAP/ Fot. pixabay.com

Zobacz podobne

W końcu roku Tauron będzie gotowy do ewentualnego przekazania aktywów wydobywczych

KM

W niedzielę rozpoczeły się ćwiczenia państw NATO na Bałtyku – BALTOPS 2022

BS

Kongres Gospodarki Morskiej Portu Gdynia im. Tadeusza Wendy

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie