Polski Portal Morski
Aktualności Inne Technologie

Czy atom to przyszłość dla statków?

Słynna włoska stocznia Fincantieri, włoskie towarzystwo klasyfikacyjne RINA i firma Newcleo podpisały umowę, której celem jest przeprowadzenie studium wykonalności zastosowania energii jądrowej w przemyśle morskim. Firma Newcleo twierdzi, że posiada już rozwiązania zastosowania energii atomowej do napędu jednostek cywilnych (na okrętach napęd atomowy stosowany jest z powodzeniem od wielu lat). 


Wdrożenie technologii Newcleo wiązałoby się z umieszczeniem na statkach zamkniętego minireaktora, jako małej baterii jądrowej wytwarzającej energię elektryczną o mocy 30 MW. Szacuje się, że reaktor mógłby pracować na statku przez około 10-15 lat. Po tym czasie konieczna byłaby wymiana rdzenia.


– Aby osiągnąć cele wyznaczone dla tej branży, potrzebujemy paliw alternatywnych o niskiej zawartości węgla. Energia jądrowa będzie jedną z odpowiedzi na te wyzwania. Małe reaktory modułowe będą najskuteczniejszym rozwiązaniem umożliwiającym zastosowanie energii jądrowej w żegludze – powiedział Ugo Salerno, prezes i dyrektor generalny RINA.

Obecnie na całym świecie realizowanych jest wiele projektów związanych z transportem jądrowym. 

Firma CORE POWER z siedzibą w Wielkiej Brytanii wraz z TerraPower, którą zarządza Bill Gates, firmą Southern Company i francuską grupą Orano opracowuje modułowy reaktor ze stopioną solą do napędzania statków i dostarczania energii do produkcji paliw ekologicznych z użyciem wodoru. Prototyp reaktora ma rozpocząć próby w 2025 roku.


W Korei Południowej, Samsung Heavy Industries nawiązał współpracę z Koreańskim Instytutem Badań nad Energią Atomową, a Seaborg Technologies w Danii buduje pływające barki energetyczne. Chińscy naukowcy opracowują własne technologie napędu atomowego dla statków handlowych.


Świat szuka taniej i wydajnej energii do napędu jednostek pływających. Mówił o tym podczas 10 Międzynarodowego Kongresu Morskiego w Szczecinie, prezes Polskiego Rejestru Statków Henryk Śniegocki, który stwierdził, że zarówno napęd LNG jak i opracowywane paliwa na bazie metanolu i wodoru są prawdopodobnie tylko rozwiązaniami przejściowymi w drodze do wprowadzenia paliwa atomowego, jako głównego źródła zasilania na jednostkach cywilnych.

źródło: Infomare / fot. envato

Zobacz podobne

Chór Politechniki Morskiej w Szczecinie ogłasza nabór!

KM

Gdańsk wyda ponad 123 mln zł na inwestycje przeciwpowodziowe

KM

Grupa Azoty Police wspiera rozwój Zachodniej Obwodnicy Szczecina i zwraca uwagę na korzyści związane z potencjalną budową Zachodniej Obwodnicy Kolejowej

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie