Polski Portal Morski
Aktualności

Większa przepustowość bazy paliw PERN w Dębogórzu

Blisko 400 mln zł – tyle wyniosą inwestycje PERN oraz Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A., dzięki którym zwiększy się przepustowość bazy paliw PERN w Dębogórzu. Efekt? Jeszcze więcej paliw będzie mogło docierać do Polski drogą morską. Zarządy obu firm podpisały porozumienie, którego głównym założeniem jest rozładunek tankowców o nośności powyżej 120 tys. ton oraz możliwości magazynowania i szybkiej dystrybucji produktów w głąb kraju.

Inwestycje obu firm wynikają z istotnego wzrostu zapotrzebowania na obsługę coraz większych tankowców, dostarczających do Polski produkty naftowe. Trend ten został bardzo silnie wzmocniony poprzez zawirowania rynkowe wywołane wybuchem wojny w Ukrainie. Od tego czasu paliwa trafiają do Polski z coraz bardziej odległych kierunków, a importerzy oczekują możliwości obsługi coraz większych zbiornikowców.

Rekordowe Dębogórze

 – Świat energetyki, w tym obszar ropy i paliw zmienił się w sposób istotny od 24 lutego 2022 roku. Dziś paliwa, które docierają do Polski trafiają do nas spoza Rosji. Jako PERN jesteśmy dobrze przygotowani na to wyzwanie. Inwestycje, które realizujemy wspólnie z Zarządem Morskiego Portu Gdynia S.A., pozwolą nam znacznie poprawić elastyczność i efektywność całego systemu. To ważny sygnał dla polskiej gospodarki, ale też zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego państwa – podkreślił Mirosław Skowron, prezes Zarządu PERN.

W I półroczu tego roku terminal w Dębogórzu przyjął ponad 1,7 mln m³ oleju napędowego, czyli prawie 60% więcej niż w analogicznym okresie roku 2022.

Baza ta jest intensywnie rozbudowywana – to właśnie tu PERN oddaje jesienią dwa zbiorniki po 32 tys. m³ każdy i planuje kolejne trzy o pojemności 50 tys. m³. Planowany jest także rozwój w obszarze dystrybucji paliwa na cały kraj poprzez transport kolejowy.

Strony Porozumienia zobowiązały się w nim do realizacji szeregu kluczowych inwestycji. PERN ma wybudować kolejne trzy zbiorniki magazynowe, by zwiększyć pojemność Bazy w Dębogórzu do 0,5 mln m3. Firma rozbuduje także front kolejowy o kolejną kabinę załadunkową, a także front załadunkowy cystern drogowych.

Głównym projektem ze strony Portu Gdynia jest przeprowadzenie i sfinansowanie rozbudowy stanowiska przeładunkowego paliw płynnych zgodnie z przyjętą koncepcją, ale także podjęcie dalszych (po uruchomieniu rozbudowanego stanowiska) prac analitycznych i rozwojowych zmierzających do zwiększenia jego zdolności przeładunkowych.

Podpisanie porozumienia, w ramach naszej długotrwałej współpracy z PERN, jest kolejnym krokiem do zwiększenia możliwości przeładunkowych portu, poprzez rozbudowę i modernizację infrastruktury. Nasze relacje oparte są na strategii, w której nie tylko obie strony odnoszą korzyści, ale mają jasne cele dalszej rozbudowy, co przekłada się przede wszystkim na bezpieczeństwo energetyczne kraju – powiedział Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A

źródło/fot.: PERN

Zobacz podobne

Polska ma wielki potencjał wytwarzania i wykorzystania wodoru w energetyce. Czy ten potencjał uda się wykorzystać ?

PL

Terminal LPG w polickim porcie

BS

Rząd przyjął uchwałę w sprawie terminala instalacyjnego dla offshore

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie