Polski Portal Morski
Aktualności Offshore Stocznie

W Stoczni Szczecińskiej „Wulkan” będą wytwarzane elementy ogromnej farmy wiatrowej

Stocznia Szczecińska „Wulkan” planuje zwiększyć swoje zaangażowanie w realizację zamówień z sektora offshore. Przedsiębiorstwo zamierza wznosić wewnętrzne platformy, które staną się integralną częścią największego projektu farmy wiatrowej w Danii, zlokalizowanej na Morzu Północnym. Umowa zawarta z chińską firmą Dajin Offshore ma być w pełni wdrożona do zakończenia przyszłego roku.

W ramach umowy, w szczecińskiej stoczni będą produkowane stalowe konstrukcje o wysokości wynoszącej około 10 metrów i średnicy około 9 metrów. Te platformy, znane jako platformy wewnętrzne (nazywane również secondary steel), są niezbędne do budowy morskich farm wiatrowych z turbinami wiatrowymi.

– Efekty naszej pracy nie będą widoczne na zewnątrz, bo to elementy umieszczane wewnątrz fundamentu. Całość musi zostać wykonana precyzyjnie – tłumaczy Marek Opowicz, prezes Stoczni Szczecińskiej „Wulkan”. – Kluczowe wykonawstwo będzie po naszej stronie, choć nie wykluczamy, że część prac, za zgodą klienta, zlecimy podwykonawcom.

Morska farma wiatrowa Thor o mocy 1000 MW będzie usytuowana przy zachodnim wybrzeżu Jutlandii, oddalona o 22 kilometry od miejscowości Thorsminde. Jej pełne uruchomienie jest zaplanowane na koniec 2027 roku i ma ona dostarczać energię elektryczną dla ponad miliona duńskich gospodarstw domowych.

Projekt realizowany jest przez niemiecki koncern energetyczny RWE. W skład farmy wchodzić będzie 72 turbiny wiatrowe dostarczone przez firmę Siemens, które będą osadzone na monopalach zamówionych w EEW SPC oraz Dajin Offshore. Dajin Offshore, jako drugi dostawca, odpowiada również za dostarczenie dodatkowych komponentów, na których produkcję zawarł kontrakty z trzema podwykonawcami. Jednym z tych podwykonawców jest Szczecińska Stocznia „Wulkan

Realizacja zamówienia planowana jest do końca przyszłego roku.

Stocznia Szczecińska „Wulkan” nadal prowadzi prace nad innym dużym zamówieniem – budową doku pływającego dla Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia”. To imponująca konstrukcja o długości około 235 metrów i szerokości 47 metrów, która umożliwi remontowanie jednostek o wadze do 24 000 ton.

– Mamy do czynienia z prototypową konstrukcją, która wymagała opracowania technologii montażu dotychczas nie praktykowanej w stoczniach. Udało nam się ją opracować, choć nie od razu. Na ukończeniu jest obecnie moduł środkowy doku. Przy kolejnych dwóch będziemy już czerpać z nabytych doświadczeń. Mamy przetartą ścieżkę wewnątrz naszej struktury i z podwykonawcami – tłumaczy prezes Opowicz.

Równolegle do realizacji innych projektów prowadzone są także zamówienia w ramach umowy ramowej z renomowaną niemiecką stocznią Meyer Werft z Papenburga. Początkowo obejmowały one produkcję atrap kominów dla dużych wycieczkowców, a obecnie stocznia zajmuje się konstruowaniem sekcji dziobowej dla innej, podobnej jednostki, a także sekcji dennej. Trwają również ciągłe negocjacje w sprawie przyszłych zleceń.

Fot.: Stocznia Szczecińska „Wulkan”

Zobacz podobne

Asfalt w tunelu pod Świną wylany

KM

Leonardo na targach MSPO w Polsce

BS

W historycznym budynku Stoczni Gdańsk obsługiwane będą unijne fundusze dla pięciu państw UE

JK

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie