Polski Portal Morski
Aktualności Offshore

Za kilka dni rusza budowa portu offshorowego w Świnoujściu

Za parę dni rozpoczynamy budowę portu offshorowego w Świnoujściu; morską energetykę wiatrową, która jest istotna dla bezpieczeństwa energetycznego – poinformował w niedzielę wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. Dodał, że wpływy państwa z przeładunków w portach to 30 mld zł rocznie i rosną.

Za parę dni rozpoczynamy budowę portu offshorowego, a więc morską energetykę wiatrową, która jest tak istotna dla bezpieczeństwa energetycznego. W Świnoujściu powstanie port offshorowy. On będzie pełnił rolę niezwykle ważną, stamtąd rozpocznie się ekspansja w ramach energetyki wiatrowej – powiedział w niedzielę w TVP1 wiceminister Infrastruktury Marek Gróbarczyk. Wskazał, że stwarza to alternatywę „taką, jakiej nie było.

Gdyby port nie powstał, „trzeba by było korzystać z infrastruktury nie naszej, duńskiej, niemieckiej” – dodał Gróbarczyk.

Wskazał, że inwestycje w infrastrukturę portową podnoszą konkurencyjność Polski i zwrócił uwagę, że rozwój polskich portów jest bardzo ważny, „bo to jest ogromny wpływ do budżetu państwa”.

Z samych podatków i ceł – to, co jest przeładowywane w portach, przynosi blisko 30 mld zł rocznie. To cały czas wzrasta, więc myślę, że jest o co walczyć w kontekście podnoszenia standardu życia w Polsce – podkreślił Gróbarczyk.

We wrześniu br. Grupa ORLEN informowała, że wyłoniła wykonawcę lądowej części terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych w Świnoujściu.

Zapowiedziano wówczas, że prace budowalne rozpoczną się w październiku, a zakończą na przełomie 2024 i 2025 r. Wskazano, że docelowo terminal umożliwi instalację ponad 80 morskich turbin wiatrowych rocznie i będzie w stanie obsłużyć projekt Baltic Power i inne planowane inwestycje wiatrowe.

Dodano, że lądowa część terminalu instalacyjnego, za którą odpowiada spółka ORLEN Neptun, powstanie w porcie w Świnoujściu, na terenie o powierzchni blisko 20 ha. ORLEN wyjaśnił, że jego rolą będzie przeładunek i składowanie kluczowych elementów morskich turbin wiatrowych, takich jak wieże, łopaty i gondole.

Spółka poinformowała również, że terminal będzie w stanie przyjmować też nadbudówki morskich stacji transformatorowych, ważące nawet 24000 t. W ramach projektu powstanie również infrastruktura komunikacyjna oraz nowe zabudowania warsztatowe i administracyjno-biurowe. Inwestycja w Świnoujściu będzie dogodnie skomunikowana wszystkimi środkami transportu: kolejowym, promowym, lotniczym i drogowym. Podkreślono, że terminal docelowo będzie obsługiwać około stu pracowników.

Źródło: PAP Fot.: archiwum

Zobacz podobne

M. Gróbarczyk o przekopie Mierzei Wiślanej: Bez swobodnego dostępu do Zalewu Wiślanego nie jest możliwa ochrona granicy

BS

Witkowski: Polskie Promy prowadzą zaawansowane rozmowy z konsorcjum banków

BS

Remontowa Shipbuilding S.A. gotowa do budowy nowych Kormoranów

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie