Polski Portal Morski
Aktualności Inne

Polskie porty są najbardziej konkurencyjne na południowy wybrzeżu Bałtyku

„Dzisiaj dzięki dobremu skomunikowaniu polskich portów, są one najbardziej konkurencyjne na południowym wybrzeżu Bałtyku i to jest niezmiernie ważne” – powiedział w piątek podczas konferencji prasowej Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk.

„Strategia dotycząca gospodarki morskiej, żeglugi śródlądowej i ochrony przeciwpowodziowej to strategia wykoncypowana przed 2015 rokiem” – mówił w piątek podczas konferencji prasowej Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Jak dodał, „dzisiaj dzięki dobremu skomunikowaniu polskich portów, są one najbardziej konkurencyjne na południowym wybrzeżu Bałtyku i to jest niezmiernie ważne”.

Podczas konferencji poświęconej inwestycjom związanym z żeglugą morską i śródlądową oraz gospodarką morską i wodną wymieniano zarówno inwestycje zrealizowane, realizowane i planowane do realizacji. Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk przekazał, że najistotniejsze było powiększenie zdolności przeładunkowych w portach polskich.

„Jeżeli porównany to z 2015 rokiem, kiedy przejmowaliśmy władzę, te wyniki wynosił 77 mln ton, obecnie to jest 133 mln ton, co jest ogromnym wzrostem ponad 70 proc. wskazującym kierunek inwestycyjny, który był realizowany” – przekazał Gróbarczyk. „To wiąże się z efektem finansowym, który z tego tytułu wpływa bezpośrednio do budżetu państwa” – podkreślił.

Wśród kluczowych, zrealizowanych już inwestycji zwianych z żeglugą morską i śródlądową oraz gospodarką morską i wodną wymienił m.in. modernizację obszarów w Porcie Gdańsk i Porcie Gdynia oraz pogłębianiu toru wodnego Świnoujście-Szczecin do 12,5 m. Podkreślił też znaczenie inwestycji, które są w trakcie realizacji m.in. powstający w Świnoujściu port instalacyjny dla offshore czy przyszła budowa terminala kontenerowego.

„Realizacja całej polityki offshorowej obecnie nabiera ogromnego tempa. Byliśmy odpowiedzialni za rozdystrybuowanie koncesji offshorowych” – to zostało zakończone”.

Nawiązał też do zadań realizowanych w ramach gospodarki wodnej, wskazując jako priorytetowe wyzwania związane z ochroną przeciwpowodziową. „Programy ochrony Wisły i Odry oraz program ochrony Odry to miliardowe inwestycje w tym zakresie” – przypomniał Gróbarczyk.

„Główny zbiornik, który został przez nas dokończony i uruchomiony i on uratował zachodnią Polskę przed powodzią w 2017 roku, to zbiornik w Raciborzu. On został dokończony w 100 proc.” – podkreślił wiceminister infrastruktury.

Przekazał też, że w ramach inwestycji związanych z działaniami na Odrze przebudowano m.in. most kolejowy na Regalicy w Szczecinie.

„Powoduje to, że mamy pierwszą drogę wodną o klasie międzynarodowej, umożliwiającą swobodny dostęp do portu Szczecin-Świnoujście” – wymienił Gróbarczyk.

Dodał też, że zrealizowany został też duży program związany z budową lodołamaczy, który ma zabezpieczyć przed cofką oraz podtopieniami. Podsumowując podkreślił, że „powodzie, które zdarzały się w latach ubiegłych już nie powinny wydarzyć się w Polsce”.

źródło: PAP / fot. archiwum

Zobacz podobne

Nord Stream 2 może ruszyć w maju 2022 roku. Polska przygląda się certyfikacji

JJ

Dwa nowe samojezdne żurawie Liebherr LHM 280 przypłynęły do Portu Gdańsk

AB

Pracownicy Wód Polskich prowadzą akcję zatykania nielegalnych odpływów ścieków do polskich rzek w tym do Odry.

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie