„Dzisiaj dzięki dobremu skomunikowaniu polskich portów, są one najbardziej konkurencyjne na południowym wybrzeżu Bałtyku i to jest niezmiernie ważne” – powiedział w piątek podczas konferencji prasowej Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk.
„Strategia dotycząca gospodarki morskiej, żeglugi śródlądowej i ochrony przeciwpowodziowej to strategia wykoncypowana przed 2015 rokiem” – mówił w piątek podczas konferencji prasowej Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Jak dodał, „dzisiaj dzięki dobremu skomunikowaniu polskich portów, są one najbardziej konkurencyjne na południowym wybrzeżu Bałtyku i to jest niezmiernie ważne”.
Podczas konferencji poświęconej inwestycjom związanym z żeglugą morską i śródlądową oraz gospodarką morską i wodną wymieniano zarówno inwestycje zrealizowane, realizowane i planowane do realizacji. Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk przekazał, że najistotniejsze było powiększenie zdolności przeładunkowych w portach polskich.
„Jeżeli porównany to z 2015 rokiem, kiedy przejmowaliśmy władzę, te wyniki wynosił 77 mln ton, obecnie to jest 133 mln ton, co jest ogromnym wzrostem ponad 70 proc. wskazującym kierunek inwestycyjny, który był realizowany” – przekazał Gróbarczyk. „To wiąże się z efektem finansowym, który z tego tytułu wpływa bezpośrednio do budżetu państwa” – podkreślił.
Wśród kluczowych, zrealizowanych już inwestycji zwianych z żeglugą morską i śródlądową oraz gospodarką morską i wodną wymienił m.in. modernizację obszarów w Porcie Gdańsk i Porcie Gdynia oraz pogłębianiu toru wodnego Świnoujście-Szczecin do 12,5 m. Podkreślił też znaczenie inwestycji, które są w trakcie realizacji m.in. powstający w Świnoujściu port instalacyjny dla offshore czy przyszła budowa terminala kontenerowego.
„Realizacja całej polityki offshorowej obecnie nabiera ogromnego tempa. Byliśmy odpowiedzialni za rozdystrybuowanie koncesji offshorowych” – to zostało zakończone”.
Nawiązał też do zadań realizowanych w ramach gospodarki wodnej, wskazując jako priorytetowe wyzwania związane z ochroną przeciwpowodziową. „Programy ochrony Wisły i Odry oraz program ochrony Odry to miliardowe inwestycje w tym zakresie” – przypomniał Gróbarczyk.
„Główny zbiornik, który został przez nas dokończony i uruchomiony i on uratował zachodnią Polskę przed powodzią w 2017 roku, to zbiornik w Raciborzu. On został dokończony w 100 proc.” – podkreślił wiceminister infrastruktury.
Przekazał też, że w ramach inwestycji związanych z działaniami na Odrze przebudowano m.in. most kolejowy na Regalicy w Szczecinie.
„Powoduje to, że mamy pierwszą drogę wodną o klasie międzynarodowej, umożliwiającą swobodny dostęp do portu Szczecin-Świnoujście” – wymienił Gróbarczyk.
Dodał też, że zrealizowany został też duży program związany z budową lodołamaczy, który ma zabezpieczyć przed cofką oraz podtopieniami. Podsumowując podkreślił, że „powodzie, które zdarzały się w latach ubiegłych już nie powinny wydarzyć się w Polsce”.
źródło: PAP / fot. archiwum