Polski Portal Morski
Aktualności Extra

Inwestycje Centralnego Portu Komunikacyjnego przebiegają zgodnie z harmonogramem

Inwestycje Centralnego Portu Komunikacyjnego są realizowane zgodnie z harmonogramem – przekazało w czwartek Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. Od połowy października wzrosło zainteresowanie mieszkańców sprzedażą nieruchomości pod budowę przyszłego lotniska – zauważono.

„Inwestycje Centralnego Portu Komunikacyjnego są realizowane zgodnie z harmonogramem. W październiku spółka wybrała francuską grupę Vinci Airports i australijski fundusz IFM Global Infrastructure Fund na inwestora strategicznego. Doświadczeni zagraniczni partnerzy, którzy chcą zainwestować w lotnisko CPK, to potwierdzenie, że projekt ma dobrze przygotowany biznes plan, posiada potencjał komercyjny i gwarantuje wysoką stopę zwrotu” – przekazało w czwartek Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej w komunikacie nt. aktualnego stanu inwestycji.

Jak podkreślono, jest projekt koncepcyjny terminala pasażerskiego i dworca kolejowego, a budowlany powinien być gotowy w I kw. 2024 r. Spółka CPK wykupiła ponad 1200 ha nieruchomości pod lotnisko i węzeł kolejowy, nie wywłaszczając przy tym żadnej osoby. Ponadto jest również decyzja środowiskowa, a do Wojewody Mazowieckiego trafił wniosek o lokalizacyjną. Trwa projektowanie ponad 450 km Kolei Dużych Prędkości, a w przygotowaniu jest kolejnych 1500 km linii. Najbardziej zaawansowane prace toczą się przy tunelu CPK w Łodzi i odcinku KDP Warszawa – CPK – Łódź.

„Uruchomienie lotniska CPK otworzy Polsce drogę do ogromnych korzyści, dając impuls gospodarce. Dysponujemy szeregiem analiz i raportów, które jednoznacznie to potwierdzają. Możemy być regionalnym liderem, który bez kompleksów spożytkuje potencjał Polaków, a także szerzej mieszkańców Europy Środkowo-Wschodniej. Niewiele było w historii RP tak dobrze przygotowanych projektów jak CPK” – przekazał, cytowany w komunikacie, wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Resort wskazał, że chęć sprzedaży swoich nieruchomości zgłosiło ponad 1300 właścicieli posiadających prawie 3600 ha. Spółka zakupiła od nich ponad 1200 ha. „Od połowy października br. zainteresowanie mieszkańców podpisaniem kolejnych umów i aktów notarialnych wyraźnie wzrosło. Jednocześnie wciąż nie została wywłaszczona ani jedna osoba” – podano.

Jak dodano, na obszarze inwestycji lotniskowej trwają m.in. odwierty geologiczne (łącznie dotyczą kilkuset lokalizacji), rozbiórki (w sumie zakontraktowane prace to ok. 250 budynków, z których większość została już rozebrana) i przeprowadzki dla osób, które dobrowolnie sprzedały swoje nieruchomości (dotychczas spółka zorganizowała i sfinansowała ponad 60 takich operacji).

Ministerstwa przypomniało, że w tym miesiącu rząd przyjął Program Wieloletni, który zapewnia finansowanie projektu CPK do 2030 r. w wysokości 155 mld zł. Pozwoli to na kontynuację projektowania, wykup nieruchomości i realizację robót budowlanych. W październiku br. spółka CPK złożyła do Wojewody Mazowieckiego wniosek o decyzję lokalizacyjną dla lotniska. Po jej uzyskaniu już tylko krok będzie dzielić spółkę od wniosku o pozwolenie na budowę i rozpoczęcia właściwych prac budowalnych.

„CPK to dziś prężnie rozwijająca się Grupa Kapitałowa, którą tworzą podmioty gwarantujące jakość w obszarach lotniskowym i kolejowym, np. Polskie Porty Lotnicze, czyli zarządca m.in. Lotniska Chopina i udziałowiec większości portów regionalnych w Polsce, czy Torpol, spółka budowlana wyspecjalizowana w infrastrukturze kolejowej” – podano.

W listopadzie CPK ogłosiła, że powoła spółkę zależną, która zakupi ponad 100 nowoczesnych pociągów niezbędnych do obsługi projektowanych linii Kolei Dużych Prędkości. Tabor będzie dostosowany do prędkości do 250 km/h i wynajmowany prywatnym przewoźnikom w ramach tzw. poolu taborowego. Jego zakup jest ujęty w Programie Wieloletnim 2024-2030.

Resort podał, że zgodnie z harmonogramem, pierwszy etap lotniska CPK, czyli powstanie dwóch równoległych dróg startowych oraz infrastruktury do obsługi 40 mln pasażerów, ma być uruchomiony w 2028 r. „Powstanie CPK jest koniecznością wobec osiąganej właśnie maksymalnej przepustowości Lotniska Chopina w Warszawie i ograniczeń w rozbudowie lotniska w Modlinie” – zaznaczono.

Centralny Port Komunikacyjny to węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3.000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Inwestycja powinna umożliwić stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy. W rejonie CPK powstanie Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, zaliczając się do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.

Źródło PAP fot. CPK.pl

Zobacz podobne

Ka-52 dla chińskich okrętów desantowych?

JJ

Premier: kilka stron bardzo mocno optowało za tym, by NS2 nie wszedł do użycia

KM

Prezes PKN Orlen: paliw i gazu nie brakuje i nie zabraknie

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie