Polski Portal Morski
Aktualności Extra Inne Ważne

Pierwsze pociągi przejechały przez nowy most na Regalicy

Pierwsze pociągi przejechały w niedzielę rano nowym mostem na rzece Regalicy w Szczecinie-Podjuchach. Przebudowa mostu miała zwiększyć przepustowość linii kolejowej nr 273 i przywrócić żeglowność na Odrzańskiej Drodze Wodnej.

Nowy most wybudowano w sąsiedztwie poprzedniego. Wybudowane zostały dwa nowe tory, pozwalające poruszać się pociągom z prędkością ponad 100 km/h. Umożliwiony został również swobodny przepływ jednostkom pływającym, w tym zlokalizowanym w pobliskiej bazie lodołamaczom. Przebudowano także 12 km torów i wybudowano nowy peron.

Most kolejowy na Regalicy charakteryzował się niskim prześwitem, co ograniczało żeglugę śródlądową. Jedynie podnoszenie zwodzonego przęsła umożliwiało przepływ barek, lodołamaczy i jednostek technicznych. Czynność ta była pracochłonna i dawała zaledwie 12,73 m szerokości szlaku żeglownego pod przęsłem.

Aby umożliwić ruch jednostek żeglugi śródlądowej pod mostem, ruch pociągów musiał być zatrzymany na czas otwarcia przęsła zwodzonego mostu. Z kolei ruch barek pod mostem był zatrzymywany na czas, kiedy przęsło mostu było opuszczone, aby umożliwić wykonywanie przewozów kolejowych. Przebudowany most o długości 276 m zwiększy swobodę żeglugi śródlądowej i zapewni ciągłość ruchu kolejowego.

Prześwit nowego mostu wynosi 6,20 m powyżej poziomu wysokiej wody. Stary obiekt został niemal w całości rozebrany, zachowane zostało jedynie wpisane do rejestru zabytków zwodzone przęsło wraz z bezpośrednim otoczeniem.

Wartość inwestycji realizowanej dla Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie i PKP PLK to ok. 282 mln zł netto.(PAP)

Źródło PAP fot. Wody Polskie

Zobacz podobne

Do Japonii przypłynął pierwszy od czasu pandemii wycieczkowiec

AZ

PERN rozważa rozbudowę i modernizację infrastruktury Siarkopolu Gdańsk

BS

#dzielmysiędobrem – Port Gdynia i Port Gdańsk wspólnie wspierają szpital w Kościerzynie

Autor

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie