Polski Portal Morski
Aktualności Extra Kongres Morski Porty Ważne

Podsumowanie roku 2023 w Porcie Szczecin-Świnoujście

Najważniejsze wydarzenia i inwestycje w minionym roku w Porcie Szczeci-Świnoujscie. Podsumowanie roku 2023.

Orlen rozpoczął w Port-Świnoujście budowę terminalu instalacyjnego na potrzeby morskiej energetyki wiatrowej. To wspólna inwestycja ZMPSiŚ oraz Grupy Orlen. Pierwszy w Polsce i jeden z najnowocześniejszych terminali w Europie rozpocznie pracę na przełomie 2024 i 2025 r.

Budowa terminalu składa się z dwóch osobnych inwestycji – części hydrotechnicznej, za którą odpowiada Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście i części lądowej, realizowanej przez ORLEN NEPTUN.

ZMPSiŚ otrzymał 85 procent dofinansowania kosztów całkowitych projektu pn. „Budowa zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej”. Dofinansowanie pochodzi z Instrumentu „Łącząc Europę” na lata 2021-2027 (CEF 2). Całkowity koszt projektu to 77,5 mln euro, kwota dofinasowania to 65,9 mln euro.

Do Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu dopłynął pierwszy z ośmiu nowych gazowców do przewozu skroplonego gazu ziemnego, wyczarterowanych przez PGNiG z Grupy Orlen.

Od kwietnia obowiązują nowe przepisy portowe, a wkrótce uaktualnione będą parametry obiektów, urządzeń i instalacji wchodzących w skład infrastruktury dostępowej do portów w Szczecinie i Świnoujściu. Masowiec „Dino”, który zabrał ładunek pszenicy z elewatora „Ewa”, zanurzył się na głębokość 9,74 m. Po nim jeszcze inne jednostki osiągały ok. 9,7 m. W połowie kwietnia nowym rekordzistą Port Szczecin, z zanurzeniem 9,8 m, został statek „Kujawy” należący do Polskiej Żeglugi Morskiej.

W Szczecinie odbył się jubileuszowy 10. Międzynarodowy Kongres Morski w Szczecinie.

„Strażak-28” z nagrodą „Statek Roku”. Nagrodę przyznano na III Forum Morskim Radia Gdańsk.

Na specjalnej konferencji prasowej z udziałem zaproszonych gości, w tym przedstawicieli armatorów promowych oraz partnerskich portów Ystad i Trelleborg poinformowano o zakończeniu prac budowlanych w ramach zadania pn. „Przystosowanie infrastruktury Terminala Promowego w Świnoujściu do obsługi transportu intermodalnego”.

W porcie Szczecin powstanie nowoczesna fabryka do produkcji wież wiatrowych. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA oraz Windar Polska sp. z o.o. podpisały w Szczecinie przedwstępną umowę dzierżawy terenów położonych na Ostrowie Grabowskim w szczecińskim porcie.

Już ósmy raz z rzędu odbyła się zbiórka krwi. Krew oddały 23 osoby. W sumie portowcy mają teraz na swoim koncie 112,68 litrów krwi.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA oraz konsorcjum składające się z DEME CONCESSIONS N.V. z siedzibą w Belgii, oraz QTERMINALS W.L.L. z siedzibą w Katarze podpisały przedwstępną umowę dotyczącą 30-letniej dzierżawy terenów zlokalizowanych w porcie zewnętrznym w Świnoujściu, na finansowanie, budowę i eksploatację Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego.

Inwestor w ofercie złożonej w postępowaniu przetargowym zobowiązał się również do działań na rzecz lokalnej społeczności uzgodnionych z samorządem Świnoujścia o wartości co najmniej 5 mln euro. 10 października terminal kontenerowy w Świnoujściu otrzymał decyzją środowiskową.

W Port Szczecin-Świnoujście rozładowano czołgi Abrams dla polskiej armii. Pierwsza dostawa to 14 amerykańskich czołgów M1A1 ABRAMS.

ZMPSiŚ podpisano list intencyjny na powstanie drugiego agroportu w Polsce, w porcie Świnoujście.

Na nabrzeżu Fińskim w porcie Szczecin została oficjalnie przekazana do eksploatacji nowa suwnica typu STS (ship to shore – ze statku na ląd) służąca do rozładunku kontenerów. Kupiła ją za 40 mln zł spółka DB Port Szczecin. Inwestycja wiąże się z pogłębieniem toru wodnego Świnoujście – Szczecin, co pozwala na przyjmowanie statków o większym niż dotychczas tonażu. To trzecia suwnica na nabrzeżu Fińskim. Ta ma jednak większe gabaryty i możliwości, tj. 70 m wysokości i masę 1200 t. Jest w stanie podnieść na haku do 75 ton lub dwa kontenery 20-stopowe o łącznej wadze 65 ton, umożliwiając obsługę statków z 16 rzędami kontenerów lub więcej.

Pod względem przeładunków rok 2023 zamyka bilans na poziomie niemal analogicznym do roku 2022. Operatorzy portowi działający w portach w Szczecinie i Świnoujściu obsłużyli 36 mln ton ładunków. Najwięcej było surowców energetycznych, w tym oleju napędowego i gazu oraz zbóż.

Zobacz podobne

Gdynia Sailing Days już od piątku. 800 żeglarzy, 24 klasy regatowe

BS

Regaty Bałtyckie. Etap Tallin – Kłajpeda wygrywa Fryderyk Chopin !

BS

Kolejne kanały żeglugowe na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich wyremontowane

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie