Polski Portal Morski
Aktualności Bezpieczeństwo

Estonia/ Media: trwają prace naprawcze gazociągu Balticconnector; mają zostać zakończone w kwietniu

Trwają prace naprawcze łączącego Estonię z Finlandią, podmorskiego gazociągu Balticconnector, które mają zakończyć się 1 kwietnia br. – poinformował we wtorek dziennik „Postimees”. Do uszkodzenia rurociągu doszło na początku października ub.r.

Niezbędne do naprawy materiały zostały już przygotowane, a Ain Koster, rzecznik estońskiego operatora Elering, powiedział, że firma uzgodniła ze swoim fińskim partnerem Gasgrid, że ze względów bezpieczeństwa nie ujawni szczegółowych informacji na temat przebiegu prac.

Zgodnie z umową serwisową zawartą pomiędzy obydwoma operatorami systemów za naprawę odpowiada Gasgrid, ponieważ usterka zlokalizowana jest na fińskich wodach terytorialnych. W chwili obecnej w estońskiej strefie ekonomicznej nie są planowane żadne działania naprawcze. W celu oczyszczenia rurociągu i przeprowadzenia próby ciśnieniowej konieczne są jednak działania na obu końcach gazociągu.

Niedawno zakończono wstępną ocenę próby ciśnieniowej w gazociągu Balticconnector. Zanim gazociąg będzie mógł wznowić przesył komercyjny, konieczne będzie m.in. napełnienie go przefiltrowaną wodą, oczyszczenie i kalibracja, wykonanie próby ciśnieniowej hydrostatycznej, usunięcie wody, osuszenie rury i napełnienie azotem, a następnie gazem ziemnym.

W tej chwili wiadomo, że rura jest częściowo wypełniona wodą morską i ciałami obcymi, czyli błotem, glonami itp. Na brzegu zostanie wybudowany tymczasowy węzeł sondujący do oczyszczenia gazociągu i umieszczenia w nim sprzętu potrzebnego do próby ciśnieniowej.

W pierwszym etapie zostanie usunięta niefiltrowana woda morska, która przedostała się do rurociągu przez usterkę. Niefiltrowana woda morska i osady zostaną zastąpione przefiltrowaną i poddaną promieniowaniu UV wodą morską.

Do uszkodzenia gazociągu Balticconnector, przebiegającego przez Zatokę Fińską, doszło na początku października. Według śledztwa prowadzonego przez fińskie służby, rurociąg został zniszczony prawdopodobnie przez uderzenie kotwicy z chińskiego frachtowca Newnew Polar Bear, płynącego wówczas z Królewca do Petersburga, w ramach chińskiego szlaku północnego.

Źródło PAP fot. archiwum

Zobacz podobne

Ćwiczenia Passex na Bałtyku

AB

Gróbarczyk: pierwszy prom dla PŻM zacznie być budowany w tym roku

BS

Unia Izb Odry i Łaby przeciwna wstrzymaniu inwestycji na Odrze Granicznej

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie