Polski Portal Morski
Aktualności Porty

Nowa wnęka dokowa w Porcie Gdynia

Budowa wnęki dokowej w Porcie Gdynia postępuje zgodnie z harmonogramem.  Osiągnięto już 85% zaawansowania prac kafarowych, realizowanych przy pomocy drugiej co do wielkości w Europie maszyny służącej do pogrążania pali – tzw. kafara.

Projekt dot. budowy wnęki dokowej oraz przestawienia doku pływającego wraz z robotami towarzyszącymi jest elementem większego przedsięwzięcia, na które Inwestor – Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. uzyskał  w 2018 roku dofinansowanie unijne  w ramach POIiŚ 2014-2020 w wysokości 273 mln złotych.

Przedsięwzięcie „Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – Etapy I i III oraz przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia – Etapy II i III”, którego elementem jest budowa nowej wnęki, to jeden z najważniejszych projektów dla jakościowej  zmiany infrastruktury portowej. Jego realizacja pozwoli stworzyć warunki dla   zawijania do Gdyni znacznie większych statków kontenerowych i masowych, o maksymalnej długości do 400 m, szerokości do 58 m i maksymalnym zanurzeniu do -14,7 m. Rzeczowe wykonanie całości projektu planowane jest na IV kwartał 2025 r. Jednym z wielu elementów projektu jest powiększenie średnicy obrotnicy nr 2 – z 385 do 480 m. Wykorzystanie uzyskanych parametrów obrotnicy będzie w pełni możliwe  po zmianie umiejscowienia doku pływającego  PGZ Stoczni Wojennej, usytuowanego obecnie przy Pirsie II. Realizacja nowej wnęki dokowej w narożniku Nabrzeży Południowego II i Zachodniego na terenie PGZ Stoczni Wojennej i przeniesienie tam doku stworzy warunki do obracania się na ww. obrotnicy jednostek o długości do 400 m (obecnie do 366 m). Zanim to nastąpi konieczne będzie również dokonanie rozbiórki głowicy Pirsu nr II na długości ok. 25 m.

Generalnym wykonawcą „Budowy wnęki dokowej oraz przestawienia doku pływającego wraz z robotami towarzyszącymi” jest konsorcjum firm NDI SA i NDI SOPOT SA, z którym w lipcu 2023 roku została podpisana umowa opiewająca na ponad 82 miliony złotych brutto. Konsorcjum w ramach umowy zobowiązane jest również do uzyskania pozwolenia na użytkowanie. Realizacja prac w ramach projektu jest zaawansowana – kontynuowane są między innymi prace kafarowe i żelbetowe. Wiosną generalny wykonawca przystąpi do robót czerpalnych. Inwestycja ta jest realizowana przy pomocy najnowocześniejszego sprzętu – w tym  drugiego co do wielkości kafara w Europie, który jest wykorzystywany do  pogrążania w grunt stalowych rur o średnicy 1014 mm i długości 28 m.

Planowanym termin zakończenia prac to I kwartał  2025 r.

źródło: Port Gdynia / fot. Mikołaj Połoczański

Zobacz podobne

Tokio 2020 – drugi dzień średnio udany dla polskich żeglarzy

BS

Orlen/ Projekt morskiego terminalu przeładunkowego CO2 otrzymał z KE grant na 2,54 mln euro

AB

Equinor i Grupa Polenergia rozmawiają z pracodawcami z Pomorza o morskiej energetyce wiatrowej.

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie