Polski Portal Morski
Aktualności Bez kategorii Inne Porty

Nowy terminal kolejowy w Gdańsku to nawet 1,5 mln TEU na torach

W gdańskim porcie powstanie nowy terminal kolejowy. Potencjalne zapotrzebowanie na przewozy kolejowe może przekroczyć nawet 1,5 mln TEU (kontenerów dwudziestostopowych). Władze Baltic Hub poinformowały, podczas trwającej w Gdyni konferencji Transport Week, że szukają obecnie odpowiedniej lokalizacji dla takiego obiektu, którego budowa ułatwi i wesprze rozwój polskich portów oraz całej branży morskiej i logistycznej w kraju.

Obecnie terminal kolejowy Baltic Hub posiada siedem torów kolejowych o długości 750 m każdy, o łącznej długości 5,25 km, obsługiwanych przez trzy suwnice RMG. W maju 2024 roku zostanie zainstalowana czwarta w pełni zelektryfikowana suwnica RMG, która zwiększy przepustowość kolejową firmy do ok. 1 mln TEU rocznie.

Wzrost wolumenu importu/eksportu w Baltic Hub był bardzo silny od początku rosyjskiej wojny na Ukrainie. Ten wzrost wypełnił miejsce na statkach zwolnione przez utratę połączeń transshipmentowych z Rosją, w tym dodanie ok. 100 tys. TEU ukraińskiego biznesu. Napędziło to popyt na usługi kolejowe i ostatnio zaowocowało rekordowymi miesięcznymi przeładunkami na bocznicy kolejowej (53 tys. TEU w lutym 2024 r.) – mówi Charles Baker, dyrektor generalny Baltic Hub.

Nawet 1,5 mln kontenerów wyjedzie z Gdańska koleją

Jak twierdzi Baker, gdy weźmiemy pod uwagę, że uruchomienie T3 na początku 2025 r. zapewni dodatkowe moce przeładunkowe (1,5 MTEU) dla klientów Baltic Hub – linii żeglugowych.

Musimy zastanowić się, co to oznacza pod względem wzrostu liczby kontenerów na kolei i naszej zdolności do obsługi tego wzrostu. Podział modalny w 2024 r. wynosi 32 proc. w transporcie kolejowym i 68 proc. w transporcie drogowym. Jednak w niedawnej przeszłości Baltic Hub wskaźnik ten osiągnął 34 proc., a patrząc na konkurentów i partnerów, takich jak Hamburg i Koper, możemy spodziewać się udziału kolei na poziomie 40 proc., a nawet do 50 proc. – dodaje Baker.

Taki poziom wykorzystania kolei sprawia, że potencjalne zapotrzebowanie na przewozy kolejowe znacznie przekracza 1 mln TEU, a nawet 1,5 mln TEU.

Obliczamy, że drugi terminal kolejowy będzie potrzebny, gdy osiągniemy 1 mln TEU na kolei, a może to nastąpić już w 2027 r. Dlatego czas jest tu kwestią kluczową, ponieważ szukamy odpowiedniej lokalizacji dla takiego obiektu, którego budowa ułatwi i wesprze rozwój polskich portów oraz całej branży morskiej i logistycznej w kraju – tłumaczy Charles Baker.

Kontenery z gdańskiego portu jadą na Ukrainę, Słowację i do Czech

Baltic Hub oferuje obecnie połączenia z Ukrainą, Czechami (do siedmiu tygodniowo) i Słowacją. Połączenie Baltic Hub z Polską, Europą Środkowo-Wschodnią i Ukrainą jest doskonałe, z bezpośrednimi połączeniami z krajową siecią kolejową oraz polskich dróg krajowych i autostrad, które w ostatnich latach przeszły niesamowitą transformację i rozwój. Prowadzi to do znacznie bardziej niezawodnych, szybkich i wydajnych możliwości infrastrukturalnych dla bezpiecznego i efektywnego przemieszczania ładunków i towarów, oczywiście w sposób bardziej przyjazny dla środowiska.

Źródło https://www.trojmiasto.pl fot. https://www.plk-sa.pl

Zobacz podobne

Dania: Minister Rau odwiedził port instalacyjny dla farm wiatrowych

KM

Maszyna TBM wydrążyła pierwsze 100 m tunelu pod Świną

MZ

Naimski: Nord Stream 2 to faktyczny element współpracy niemiecko-rosyjskiej

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie