Polski Portal Morski
Akcje Polski Morskiej Aktualności Extra Inne Ważne

Zachodniopomorskie: 650 km ekspresówek w 2031 roku!

Największym wyzwaniem inwestycyjnym na najbliższe lata jest budowa ok. 115 km drogi ekspresowej S10 i 50 km obwodnicy zachodniej Szczecina i Polic wraz z 5-kilometrowym tunelem – podkreśla Łukasz Lendner, dyrektor szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Wraz z dokończeniem budowy ostatnich odcinków S3, S6 i S11 osiągniemy pełne pokrycie ekspresówkami naszego regionu a sieć dróg tej kategorii wyniesie w sumie 650 km. Zakładamy, że stanie się to do 2033 roku.

Obwodnica Szczecina i Polic

Szef GDDKiA w Szczecinie informuje, że w tej chwili trwają obiory techniczne dokumentacji. W lipcu powinien być złożony wniosek o pozwolenie na budowę jeśli chodzi o odcinek od węzła Kołbaskowo do Polic. Natomiast na przełomie tego i następnego roku złożony będzie kolejny wniosek o pozwolenia na budowę części obwodnicy od Polic do węzła Goleniów wraz tunelem pod Odrą.

– Niewykluczone, że jeszcze w tym roku ogłosimy przetarg na budowę odcinka Kołbaskowo-Police – dodaje dyrektor Łukasz Lendner. – Natomiast w pierwszym kwartale przyszłego roku zamierzamy ogłosić postpowanie odnośnie tunelu i odcinka do Goleniowa. Pamiętajmy, że chodzi o najdłuższy podwójny tunel w Polsce o długości ponad 5 km. to naprawdę skomplikowana inwestycja. Zakładamy, że sama budowa tunelu potrwa 4 lata. Dla porównania przypomnę, że tunel pod Świną ma ok. 1,5 km. Oczywiście warunkiem tych wszystkich działań jest pozyskanie odpowiednich funduszy. Na ten moment szacujemy koszt budowy obwodnicy na ok. 8 mld zł, tunel pochłonie mniej więcej połowę tej kwoty. 

Lokalne skomunikowanie obwodnicy leży przede wszystkim w gestii samorządów. Dyrektor informuje, że w przypadku połączenia z węzłem Będargowo gmina Kołbaskowo wystąpiła już o pozwolenia na budowę. Skomunikowaniem węzła Kołbaskowo i objazdu obwodnicą Mierzyna oddział GDDKiA zajmuje się wspólnie z miastem Szczecin. W połowie roku powinien być złożony wniosek o pozwolenie na budowę. Jeśli chodzi o dojazd do węzła Dobra, gmina uzyskała już decyzję środowiskową dla obejścia Wołczkowa i przygotowuje dalszą dokumentacje. Jeśli chodzi o skomunikowanie węzła Police gmina rozstrzygnęła przetarg. 

Ekspresową „dziesiątką” w 2028 roku? 

 Koszt budowy blisko 115 km drogi ekspresowej S10 szacowany jest na 7 mld zł. Plany szczecińskiego oddziału GDDKiA są ambitne – inwestycja ma być zakończona w 2028 roku.

– Wybraliśmy właśnie oferty najkorzystniejsze w przetargach na realizację 6 spośród 8 odcinków drogi S10 Szczecin – Piła – kontynuuje dyrektor. – Dla pięciu odcinków są to oferty firmy Budimex, dla jednego  konsorcjum Kobylarnia i Mirbud. Dla dwóch pozostałych odcinków: Kijewo-Zdunowo i Recz-Cybowo jeszcze sprawdzamy oferty.

S3 Parłówko-Świnoujście

Ostatni 33-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej prowadzącej do Świnoujścia jest już wykonany w 70 proc. W tym roku cała ekspresowa „trójka” ma być gotowa. Czy tak się stanie? Miejmy nadzieję, że tak. Ale pojawiły się problemy. Wykonawca odcinka Dargobądz-Troszyn (liderem konsorcjum jest Polbud-Pomorze) wstrzymało na razie prace wchodząc w spór z inwestorem, czyli szczecińskim oddziałem Generalnej dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Konsorcjum domaga się w ramach waloryzacji kontraktu ponad 100 mln zł. 

Dyrektor Lendner przekonuje, że zgodnie z kontraktem należne kwoty zostały już zwaloryzowane. – Byliśmy elastyczni o podnieśliśmy kwoty wynikając z kontraktowych zobowiązań z 5 do 15 proc. Pieniądza trafiły już na konto wykonawcy – zapewnia. – Musmy jedna trzymać się zapisów kontraktowych.

Przedstawiciele konsorcjum mają w tej kwestii inne zdanie. Czekamy, aż strony się dogadają. Tym bardziej, że spór dotyczy także innego odcinka – chodzi o fragment ekspresowej „szóstki” Koszalin-Sianów, w który też zaangażowana jest Polbud-Pomorze. Z racji sporu kwietniowy termin zakończenia robót jest już wątpliwy do utrzymania. Co bardzo martwi mieszkańców Koszalina, którzy z utęsknieniem wyczekują ekspresowej obwodnicy miasta.

S6 Koszalin-Słupsk

Od ubiegłego roku trwają praca na dalszych odcinkach ekspresowej drogi S6 Koszalin – Słupsk. Chodzi o 46 kilometrów drogi szybkiego ruchu. Zaawansowanie robót jest na poziomie 30 proc. Zgodnie z kontraktem zawartym z wykonawcami, w połowie przyszłego roku droga powinna być oddana do użytku. Obserwując perturbacje związane z realizacją wcześniej wspomnianych inwestycji, do tego terminu podchodzimy z ostrożnością. 

Bobolice-Szczecinek, czyli S11

Dyrektor GDDKiA w Szczecinie informuje, że ruszają prace budowlane drogi ekspresowej S11 Bobolice-Szczecinek. Chodzi o 24-kiometrowy odcinek. Wykonawca, zgodnie z kontraktem powinien zakończyć prace w trzecim kwartale 2026 roku. Koszt tej inwestycji to ponad 1,1 mld zł.

– Jeśli uda się zrealizować wszystkie inwestycje zgodnie z przyjętym harmonogramem, to w 2031 roku Zachodniopomorskie będzie pokryte pełną siecią dróg szybkiego ruchu – dodaje na koniec dyrektor. – To oznacza, że zmotoryzowani będą mieli w naszym regionie do dyspozycji 650 km ekspresówek.

Piotr Jasina

Zobacz podobne

Jest „możliwość porozumienia”. Chodzi o terminal kontenerowy w Świnoujściu

Bartłomiej Czetowicz

Premier RP będzie gościem specjalnym szczytu krajów nordyckich i bałtyckich

Bartłomiej Czetowicz

Prezes Wód Polskich: ustalanie taryf za wodę i ścieki powinno wrócić do samorządów

Bartłomiej Czetowicz

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie