Polski Portal Morski
Historia

48 lat temu podniesiono banderę na pierwszym polskim zbiornikowcu do przewozu płynnej siarki

16 lipca 1973 roku w Gdańsku podniesiono banderę na zbiornikowcu m/s „Tarnobrzeg” – pierwszym polskim statku do przewozu płynnej siarki. Armatorem jednostki była Polska Żegluga Morska. 

Pierwotnie statek budowano dla szwedzkiego odbiorcy OT Rederierna, jednostkę odkupiła Centrala Handlu Zagranicznego „Centromor” z przeznaczeniem dla Polskiej Żeglugi Morskiej.

Po wejściu do eksploatacji statek został wyczarterowany na 10 lat firmie Paktank Storage transportując siarkę z Gdańska do Runcorn w Wielkiej Brytanii i portów francuskich. W czerwcu 1982 roku statek został przekazany do spółki Żegluga Polska, a 30 lipca 1991 wyłączony z eksploatacji i po częściowym demontażu wyposażenia zaadoptowany jako magazyn pływający w Gdańsku.


3 marca 1994 roku ponownie wszedł do eksploatacji pod nazwą „Tarnobrzeg II”. Dwa lata później, w 1996 roku jednostkę sprzedano do stoczni złomowej w Portugalii.


Z „Tarnobrzegiem” wiążą się jeszcze dwie historie: to właśnie ten statek przyjął w lipcu 1992 roku ładunek ropy z pierwszego eksploatacyjnego odwiertu platformy Petrobaltic i dostarczył do Portu Północnego. W maju 1985 roku załoga statku uratowała na Morzu Północnym załogę zagrożonego utonięciem holenderskiego jachtu „Filmenipper”.

źródło : Infomare

Zobacz podobne

Taka Historia na 70 lat ZMPSIŚ

Autor

Największe katastrofy morskie

PL

35. rocznica największej katastrofy morskiej w czasach pokoju

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie