Polski Portal Morski
Aktualności

Zaplecze intermodalne kluczowe dla rozwoju portów Szczecin i Świnoujście

Współczesny port, by być atrakcyjnym dla gestorów ładunków i firm logistycznych musi posiadać nie tylko dobrze rozwiniętą infrastrukturę portową ale też odpowiednie połączenie z zapleczem.

Jest to szczególnie ważne w świetle zwiększającej się z roku na rok masy ładunkowej przechodzącej przez porty oraz trendów w światowym handlu i transporcie. Wymienić tu możemy chociażby rosnącą konteneryzację połączoną ze zwiększaniem parametrów kontenerowców zawijających do portów, rosnące znaczenie transportu intermodalnego, czy wreszcie konieczność większej dbałości o środowisko naturalne. Dlatego też niezbędne jest tworzenie nowych i poprawa warunków funkcjonowania istniejących już morsko-lądowych łańcuchów transportowych ze szczególnym naciskiem na nowoczesny i bardziej ekologiczny transport intermodalny.

Mając to na uwadze ZMPSiŚ S.A realizuje m.in. inwestycję polegającą na dostosowaniu Terminalu Promowego w Świnoujściu do obsługi ruchu intermodalnego.

Ponadto Zarząd portu wraz z PKL PLK prowadzi wspólną inwestycję p.n.  „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu”, której zakończenie planowane jest na połowę 2022 roku.  Inwestycja ma na celu poprawę infrastruktury w samym porcie oraz infrastruktury dostępowej do portu czyli tzw. „ostatniej mili”. Po jej realizacji poprawi się przepustowość i bezpieczeństwo a infrastruktura zostanie dostosowana do obsługi transportu intermodalnego, czyli do składów pociągów o długości 750 m, prędkości do 120 km/godz. oraz maksymalnego nacisku na oś 221 kN. W ramach inwestycji w portach zmodernizowanych zostanie blisko 100 kilometrów torów (Szczecin – 61, Świnoujście – 35) oraz prawie 84 kilometry sieci trakcyjnej, wymienionych zostanie 285 rozjazdów (Szczecin – 177 i Świnoujście – 108), podniesiony zostanie poziom bezpieczeństwa poprzez  montaż nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowę 12 przejazdów kolejowo-drogowych w Szczecinie i 10 w Świnoujściu. W Szczecinie zostanie przebudowany most nad rzeką Parnica oraz 3 wiadukty kolejowe. 

Dodatkowo PKP PLK prowadzi szereg inwestycji na dwóch magistralach wiodących do portów w Szczecinie i Świnoujściu E-59 i CE-59. Ich zakończenie planowane jest na koniec 2022 roku. Obie linie są kluczowe dla obsługi ruchu towarowego w relacji porty w Szczecinie i Świnoujściu a Polska zachodnia i południowo-zachodnia oraz dalej środkowa i południowa Europa (europejski korytarz transportowy Bałyk/Adriatyk). W wyniku modernizacji zwiększona zostanie przepustowości linii, bezpieczeństwo, wyeliminowane zostaną tzw. wąskie gardła, a infrastruktura zostanie dostosowana do obsługi długich i ciężkich składów intermodalnych.

„Kolejowe przejścia graniczne – klucz do eksportu i tranzytu” to wydarzenie podczas, którego uczestnicy wspólnie będą dyskutować o kluczowych sprawach związanych ze znaczeniem kolei w globalnym łańcuchu dostaw towarów, w tym także w relacji z portami morskimi. Takie wydarzenie to doskonała platforma komunikacji skupiająca wszystkich zainteresowanych tą tematyką, to również doskonała okazja do edukacji społeczeństwa na temat znaczenia zrównoważonego transportu towarów dla polskiej gospodarki i portów.  Staranny dobór prelegentów zapewnia wysoki poziom tego wydarzenia, a profesjonalne prezentacje pozwolą ekspertom i uczestnikom konferencji na cenną wymianę doświadczeń w zakresie problematyki objętej programem konferencji.  

Zapisy na wydarzenie i dodatkowe informacje:

mail: malaszewicze@kolej365.pl

Źródło: https://intermodalnews.pl/2021/08/25/zaplecze-intermodalne-kluczowe-dla-rozwoju-portow-szczecin-i-swinoujscie/?fbclid=IwAR1e4M_LSFEA7rIDbmj84GTksiq6GCt6c8tLc2lU5isFf53tMCJAdE3orIo

fot.: Port Szczecin – Świnoujście

Zobacz podobne

103 rocznica zaślubin Polski z morzem

BS

Nurkowie odnaleźli w Bałtyku wrak parowca „Gerrit Fritzen”

PL

Bezzałogowiec hydrograficzny dla Marynarki Wojennej

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie