Polski Portal Morski
Aktualności

Szczecin: most zwodzony zostanie rozebrany. Kto zbuduje nowy?

W przetargu na budowę kolejowego mostu przez Regalicę w Szczecinie za najkorzystniejszą uznano ofertę Budimeksu, podała spółka. W propozycję wpisano kwotę 282,6 mln zł netto.

To wspólny projekt PKP Polskich Linii Kolejowych i Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, a celem jest zapewnienie właściwego prześwitu dla lodołamaczy. Obecnie funkcjonująca w dzielnicy Podjuchy przeprawa, z uwagi na zbyt niski prześwit i awaryjność zwodzonego przęsła, utrudnia akcje lodołamania. Filary nurtowe wstrzymują spływ lodu, odcinając lodołamacze, poza tym obiekt nie spełnia wymogów dla międzynarodowej klasy śródlądowej drogi wodnej Vb.

Nowy most zostanie zbudowany w sąsiedztwie obecnego. Planowana konstrukcja będzie wyniesiona na około 6,2 m nad poziom tzw. wielkiej wody żeglownej. Ze starego obiektu zostanie jedynie wpisane do rejestru zabytków zwodzone przęsło.

Poza tym w ramach tego zadania przebudowana będzie stacja Szczecin Podjuchy, powstanie nowy tor o długości 300 m. Budimex zapewnił, że wszystkie prace przeprowadzi w ciągu 26 miesięcy od podpisania umowy.

Zwodzony most w Szczecinie Podjuchach

Regalica jest wschodnim ramieniem Odry, pomiędzy nią a głównym nurtem znajduje się Międzyodrze. Zwodzony most kolejowy ma 262 m długości; 17,5 m długości przęsła zwodzonego. Jest jedynym obecnie czynnym obiektem kolejowym tego typu w Polsce i jedynym z napędem mechanicznym w Europie. Powstał w 1877 r., był elementem budowy linii kolejowej Wrocław–Szczecin. Tamtą przeprawę wysadzili w 1945 r. wycofujący się Niemcy. Zrekonstruowano ją w 1949 r.

źródło/ fot. inzynieria.com

Zobacz podobne

„Błyskawiczne powodzie miejskie” – wniosek o zwołanie KWRiST

KM

Sopot świętuje w tym roku 200. urodziny

KM

Największy ro-pax na Bałtyku rozpoczął żeglugą w barwach DFDS

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie