Polski Portal Morski
Aktualności

Tunel pod Świną i pogłębienie toru wodnego wśród najważniejszych inwestycji na Pomorzu Zachodnim

Tunel pod rzeką Świną, pogłębienie toru wodnego Świnoujście – Szczecin, drogę S3 i Zachodnią Obwodnicę Szczecina wymienił w czwartek w Świnoujściu wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski wśród najważniejszych inwestycji na Pomorzu Zachodnim.

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury uczestniczył w sympozjum poświęconym budowie tunelu pod Świną.

„Do tej pory, przez bardzo wiele lat, przez uwarunkowania historyczne, w zasadzie też międzynarodowe, Pomorze Zachodnie, Szczecin, Świnoujście było traktowane jako zaplecze gospodarcze, handlowe, pracownicze Berlina. W porządku, było to dziejową, ekonomiczną koniecznością. Od przynajmniej 15 lat natomiast, odkąd weszliśmy do Unii Europejskiej, czas pomyśleć o tym, żeby Pomorze Zachodnie było samoistnym, dużym węzłem gospodarczym, komunikacyjnym, politycznym” – powiedział Witkowski.

Zaznaczył, że „nie da się w ten sposób myśleć” bez inwestycji i bez skomunikowania z resztą kraju. Dodał, że pod nazwą „usprawnienie komunikacyjne pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu” kryją się „wieloletnie zaniedbania”, a także „trochę powód do wstydu, że na wyspę Uznam łatwiej było dostać się z Berlina niż z Warszawy”.

Witkowski przytoczył słowa Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego „silne Pomorze Zachodnie to polska racja stanu” dodając, że wezwanie to „trzeba było wypełnić treścią”, a więc inwestycjami.

Jako ważne dla Pomorza Zachodniego inwestycje wiceminister wymienił, oprócz tunelu pod Świną, także pogłębienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin do 12,5 m, gazoport i planowany głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu.

Dodał, że port w szwedzkim Ystad przygotował nabrzeże pod polskie 200-metrowe promy. „Złapaliśmy mały falstart z budową promów, ale teraz w Gdańsku, w stoczni +Remontowa+ budowane są trzy nowoczesne promy z opcją na czwarty” – powiedział Witkowski.

Wśród zachodniopomorskich inwestycji wymienił także Zachodnią Obwodnicę Szczecina, „która wzmacnia Szczecin gospodarczo i komunikacyjnie” i jest na etapie projektowania, a pieniądze na nią „są zabezpieczone”.

Witkowski wskazał także, że Sejm uchwali ustawę o przekształceniu Akademii Morskiej w Szczecinie w Politechnikę Morską, „więc Zachodnie Pomorze doczeka się szkoły wyższej technicznej, politechniki, tak, abyśmy mogli kształcić kadry inżynierskie dla gospodarki morskiej, ale nie tylko”.

Tunel pod Świną – jak informowały władze Świnoujścia pod koniec marca br. – ma być oddany do użytku na przełomie maja i czerwca 2023 r. Droga między wyspą Wolin a wyspą Uznam będzie mieć łączną długość ok. 3,2 km. Inwestycja to także dojazdy w postaci wykopu otwartego i tunelu wykonywanego metodą stropową na wyspie Uznam oraz na wyspie Wolin. Elementami układu drogowego będą też drogi dojazdowe do tunelu, plac manewrowy, skrzyżowanie – rondo na wyspie Wolin i skrzyżowanie typu T na wyspie Uznam. Przebudowane zostaną także przyległe ulice.

Całkowity koszt inwestycji to ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln to dofinansowanie z Unii Europejskiej.

Fot. Urząd Morski w Szczecinie

Źródło: PAP Fot.: GDDKiA/Urząd Morski w Szczecinie

Zobacz podobne

Nowe inwestycje i rekordowe przeładunki w porcie

KM

Błaszczak: Pierwszy śmigłowiec AW 101 dla Marynarki Wojennej wykonał lot testowy

BS

Nowe lodołamacze oficjalnie przyjęte do służby

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie