Polski Portal Morski
Aktualności Inne Żegluga

Transport urządzeń do Dolnej Odry

Pierwsze urządzenia dla nowych bloków gazowo parowych, które powstają w elektrowni Dolna Odra płyną do Szczecina i Nowego Czarnowa z kilku lokalizacji w Europie i Azji.

Prace na budowie przebiegają zgodnie z harmonogramem. Planowany termin zakończenia inwestycji to IV kwartał 2023 roku. Zaawansowanie prac nad inwestycją przekroczyło już 65,7 procent, a zaawansowanie prac budowlanych przekroczyło na koniec kwietnia 24 proc. Obecnie trwa transport kluczowych elementów do budowy bloków. Zostaną one sprowadzone z kilku miejsc na świecie: turbina gazowa z Francji, turbina parowa z Polski oraz Szwajcarii, generator z Wrocławia, transformatory blokowe z Turcji, kondensator z Opola, pompy wody zasilającej z Hiszpanii, a moduły kotła z Wietnamu. Elementy dostarczane są transportem kolejowym, wodnym (statki, barki i pontony) i drogowym. Pierwsze elementy dotarły na plac budowy pod koniec maja 2022 roku.

Transportowane obecnie elementy są kluczowe dla budowy powstających bloków gazowo-parowych, dlatego też tak ważne jest, aby ich transport przebiegał sprawnie i zachowaniem dużej ostrożności. Wszystkie elementy w czasie transportu i przeładunku są ubezpieczone. Każdy transport podlega bardzo szczegółowej weryfikacji, opracowywany jest szczegółowy plan załadunku, przeładunku i wyładunku. Obliczenia obejmują sprawdzenie wytrzymałości obciążeń. Wykonywane są drobiazgowe obliczenia przeładunków na podstawie wymiarów elementów i możliwości ich dostarczenia właściwymi środkami transportu.– tłumaczy Tomasz Pluciński, dyrektor projektu budowy bloków gazowo-parowych dla spółki PGE Gryfino 2050.

Na potrzeby budowy elektrowni i realizowanych dostaw wybudowano port barkowy nad rzeką Odrą w rejonie tzw. Zimnego Kanału na terenie Elektrowni Dolna Odra. Służy on jako platforma rozładunkowa elementów gabarytowych. Na jego terenie został zamontowany specjalny dźwig kratownicowy, który posłuży do rozładunku najcięższych elementów z barki, jak moduły ciśnieniowe kotła HRSG, zbiornika wody zasilającej, stojana i wirnika generatora. Ładunek dalej z portu barkowego na plac budowy transportowany jest za pomocą samojezdnej platformy transportowej SPMT.

Budowa dwóch nowoczesnych bloków gazowo-parowych w Nowym Czarnowie jest projektem strategicznym Grupy PGE realizowanym przez spółkę PGE Gryfino 2050. Budżet inwestycji to 4,7 mld zł. Bloki uzyskały 17-letni kontrakt w aukcji głównej rynku mocy, który zacznie obowiązywać od 2024 r. Bloki te będą spełniały rygorystyczne normy środowiskowe dotyczące emisyjności. Dzięki zasilaniu gazem wysokometanowym, produkcja energii elektrycznej będzie realizowana w oparciu o niskoemisyjne jednostki wytwórcze, co z kolei wpłynie korzystnie na środowisko i jakość powietrza w regionie. Inwestycja jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na elastyczne moce wytwórcze i ma strategiczne znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego kraju. Elektrownia gazowo-parowa zasilania będzie paliwem dostarczanym z terminala LNG w Świnoujściu oraz z gazociągu Baltic Pipe.

źródło / fot. PGE

Zobacz podobne

Polskie porty gotowe na ukraińskie zboże

KM

Głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu. Nowa odsłona konkursu

KM

13 Dywizjon Trałowców ma już 93 lata

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie