Polski Portal Morski
Aktualności

Widoczne postępy przy przebudowie mostu nad Regalicą

To jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych realizowanych obecnie na Pomorzu Zachodnim. Realizatorem są Wody Polskie, a projekt jest realizowany w ramach Programu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły.

– Inwestycja postępuje zgodnie z harmonogramem. To zadanie spektakularne zarówno jeżeli spojrzymy na to jak zmienia się krajobraz nad Regalicą, jak i gdy uświadomimy sobie jak wiele się zmieni w Szczecinie jeżeli chodzi o bezpieczeństwo przeciwpowodziowe oraz standard podróży koleją. To likwidacja wąskiego gardła, które dławiło żeglugę i uniemożliwiało dynamiczne prowadzenie akcji interwencyjnych np. podczas akcji lodołamania. Na naszych oczach dzieją się więc ważne, powiedziałbym nawet historyczne rzeczy – mówi Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie.

    Podczas spotkania z dziennikarzami dyrektor Wód Polskich w Szczecinie Marek Duklanowski wspólnie z dyrektorem kontraktu Sławomirem Krekorą oraz Łukaszem Janowskim, kierownikiem rejonu mówili o postępach prac oraz o tym, ja zmieniać się będzie w najbliższym czasie otoczenie mostu nad Regalicą.  Zakres robót obejmuje budowę przeprawy w nowym śladzie, w sąsiedztwie obecnego mostu. Przeprawa będzie się składać z dwóch stalowych, trójprzęsłowych konstrukcji kratownicowych, dla każdego z torów z osobna, posadowionych na wspólnych przyczółkach i filarach. Konstrukcja mostu zostanie wyniesiona 6,2 m powyżej poziomu wysokiej wody. Stary obiekt zostanie niemal w całości rozebrany, zachowane będzie jedynie wpisane do rejestru zabytków zwodzone przęsło wraz z bezpośrednim otoczeniem.

   – To jedno z najważniejszych zadań infrastrukturalnych realizowanych przez Wody Polskie w naszym kraju i cieszę się, że możemy stanąć ramię w ramię z wykonawcą kontraktu i zapewnić mieszkańców Szczecina i regionu, że budowa idzie zgodnie z planem. Likwidujemy wąskie gardło, które utrudnia zarówno żeglugę jak i akcje zabezpieczające mieszkańców przed powodzią. Po przebudowie prowadzić będziemy mogli akcję lodołamania bez żadnych komplikacji. Szacujemy, że w ciągu nabliższych miesięcy będziemy mogli zaprosić Państwa na spotkanie podczas którego nasuwany będzie nowy most na konstrukcję, która właśnie powstaje. Żegnamy stary, zdezelowany i niefunkcjonalny most, a powitamy niebawem funkcjonalną i nowoczesną przeprawę – mówi Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie. 

    Zrealizowaliśmy budowę podpór nurtowych i przyczółku.  Zabudowaliśmy 68 szt. pali wielkośrednicowych o średnicy 150 cm, o łącznej długości 1,3 km. Na wypełnienie pali zużyto około 2 700 m3 betonu​. Powstały ścianki szczelne o łącznej powierzchni około 2 700 m2​. Przywrócono do użytkowania nieczynne tory i rozjazdy​. Wybudowano 2 perony tymczasowe wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną i dla obsługi pasażerów​. Przebudowano 17 kolizji z istniejącymi sieciami uzbrojenia terenu. Trwa wznoszenie budynku nowej nastawni dysponującej „Sj”​. Zrealizowaliśmy oczyszczenie terenu z drzew, karpin, niewybuchów​. Zrealizowaliśmy przygotowanie dróg dojazdowych i placów składowych​ – mówi Sławomir Krekora – Dyrektor Kontraktu Budimex SA – generalny wykonawca inwestycji. 

        Budowa nowego mostu na Regalicy pozwoli na wyeliminowanie kolizji ruchu pociągów z ruchem taboru pływającego na międzynarodowej drodze wodnej śródlądowej. Zwiększy się także przepustowość linii kolejowej nr 273 i bezpieczeństwo przeciwpowodziowe.               

      – Inwestycja łączy zakres mostowy i kolejowy, ale jednocześnie służy żegludze śródlądowej – dodaje Sławomir Krekora. 

Źródło/fot.: Wody Polskie

Zobacz podobne

Rząd w czwartym kwartale planuje przyjąć plan zagospodarowania przestrzennego dla portu w Dziwnowie

JK

W. Brytania/ Minister: badamy okoliczności zajęcia przez Francję naszego trawlera

BS

Firma SAAB AB omawia program Delfin w Stoczni Remontowa Shipbuilding S.A.

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie