Polski Portal Morski
Aktualności

We wtorek na posiedzeniu rządu projekt dot. budowy infrastruktury pod FSRU

Na wtorkowym posiedzeniu rząd zajmie się projektem uchwały ws. programu wieloletniego „Budowa falochronu osłonowego w Porcie Gdańsk”. Falochron ma umożliwić m.in. ustawienie w porcie FSRU – pływającego terminala LNG.

Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Budowa falochronu osłonowego w Porcie Gdańsk” został przedłożony przez ministra infrastruktury.

Projekt zakłada budowę infrastruktury zapewniającej dostęp do portu zewnętrznego, w postaci falochronu osłonowego o długości ok. 1000 m i obiektów towarzyszących.

Jak podano we wpisie do wykazu prac legislacyjnych rządu, budowa jest koniecznym warunkiem dla rozwoju dalszych funkcji portowych poprzez stworzenie stanowiska w postaci pływającego terminalu regazyfikacyjnego LNG (FSRU) – do przeładunku gazowców LNG o pojemności ładunkowej do 180 tys. m sześc. oraz przygotowanie nabrzeża do rozładunku gazu na poziomie 6 mld m sześc. rocznie, a w przyszłości wzrost do poziomu docelowego 12 mld m sześc. gazu rocznie.

Dodatkowym efektem ma być przesunięcie ruchu dużych statków do portu w Gdańsku, co – jak wskazano – pozwoli w dalszym ciągu rozwijać żeglugę turystyczną i rekreacyjną na trasach do portów Trójmiasta i na wejściu do portów na Zalewie Wiślanym oraz ograniczyć rosnące ryzyko nawigacyjne na Bałtyku. Jednocześnie – zaznaczono – inwestycja przyczyni się do wzmocnienia roli Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego CETC w powiązaniu z intermodalną transeuropejską siecią transportową TEN-T.

Zgodnie z projektem, realizację programu przewidziano na lata 2022-2027. Szacowany całkowity koszt programu to 856 mln zł.

Zgodnie z obecnym planem rozwoju operatora przesyłowego gazu – Gaz-Systemu, pływający terminal FSRU ma zostać uruchomiony z początkiem 2028 r. Gaz-System prowadzi obecnie 1. Fazę procedury Open Season dla projektu FSRU o zdolności regazyfikacyjnej na poziomie 6,1 mld m sześc. gazu rocznie. Po zakończeniu Fazy 1. Gaz-System ma ocenić, czy wnioskowany w złożonych zamówieniach poziom usług regazyfikacji jest wystarczający do przystąpienia do realizacji projektu. Złożenie zamówienia na usługę regazyfikacji w tym terminalu potwierdziło PGNiG.

źródło PAP/ fot.Klajpedos Nafta

Zobacz podobne

Maersk pozbywa się udziałów w rosyjskich portach

KM

Przegląd promowy oraz wspólne plany Unity Line i PŻB. Czy powstanie jedna firma?

Autor

Zrównoważony rozwój rybactwa. Projekt ustawy przyjęty przez rząd

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie