Polski Portal Morski
Aktualności Bezpieczeństwo Porty

Korytarz TEN-T to nowe możliwości rozwoju gospodarczego Polski

Ten korytarz to silnik rozwoju gospodarczego naszych regionów – ocenił w poniedziałek na Słowacji minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, odnosząc się do transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Dodał, że to ważny korytarz z punktu widzenia strategicznego naszej części Europy.

Minister Adamczyk i słowacki minister transportu i budownictwa Andrej Doleżal spotkali się w Lubowli (Stara L’ubovla) na wschodzie Słowacji. Rozmowy dotyczyły wspólnych projektów transportowych m.in. Via Carpatia, korytarza drogowego Poprad-Brzesko i inwestycji kolejowych w ramach nowego korytarza TEN-T: Bałtyk – Morze Czarne – Morze Egejskie.

Podczas konferencji prasowej Adamczyk poinformował, że przeprowadził razem ze stroną słowacką ważne rozmowy dotyczące współpracy w zakresie realizacji ważnych inwestycji. „Inwestycji nie tylko transgranicznych, ale ważnych dla tej części Europy z punktu widzenia gospodarczego, ale także bezpieczeństwa militarnego naszych państw” – oświadczył.

„To korytarz multimodalny – Morze Egejskie, czyli Grecja, przez Bułgarię, Rumunię, Węgry, Słowację, Polskę i dalej na Litwę, na Łotwę i do Estonii” – wskazał Adamczyk. Dodał, że „to korytarz, w którym tak samo duże znaczenie ma Via Carpatia, dzisiaj już droga nazywana drogą życia w naszej części Europy, ale to także szlak kolejowy, który umożliwi pełną wymianę towarową na kierunku Północ-Południe, połączy Morze Czarne, Morze Egejskie z Bałtykiem”.

Według Adamczyka to bardzo ważny korytarz z punktu widzenia strategicznego naszej części Europy. „Ale ten korytarz to także silnik rozwoju gospodarczego dla naszych regionów” – podkreślił.

Jak wskazał minister, po zbudowaniu połączenia kolejowego w ramach nowego korytarza TEN-T, Bałtyk – Morze Czarne – Morze Egejskie, z Lubowli do Krakowa będzie można dojechać w czasie krótszym niż dwie godziny. „Po stronie polskiej realizujemy już jeden fragment, bo jesteśmy po projekcie Podłęże – Piekiełko i dalej do Nowego Sącza, a PKP PLK dalej trasuje kolejny szlak w kierunku Krynicy” – powiedział Adamczyk.

W ocenie szefa MI wobec zagrożenia rosyjskiego i wojny na Ukrainie „bylibyśmy w zupełnie innym miejscu, jeżeli dysponowaliśmy Rail Carpatią, czyli linią kolejową, która mogłaby nas łączyć bezproblemowo w układzie Północ-Południe”.

Wskazał na „olbrzymią wolę z każdej ze stron, aby te inwestycje realizować”. Jak zaznaczył Adamczyk „nasze regiony muszą być połączone, muszą się rozwijać”.

TEN-T to transeuropejska sieć transportowa, czyli szlaki drogowe, kolejowe, lotnicze, morskie oraz rzeczne stanowiące najważniejsze połączenia z punktu widzenia rozwoju UE.

Słowacki minister transportu i budownictwa Andrej Doleżal podkreślał, że wybór miejsca nie był przypadkowy, ponieważ z punktu widzenia regionu szczególnie istotna jest budowa drogi dla połączeń Poprad-Kieżmark-Lubowla-Nowy Sącz. Jego zdaniem bez dobrego połączenia z Polską nie będzie na Słowacji rozwoju handlu.

„Nie będzie życia” – stwierdził Doleżal. Podkreślił, że obecne przejście graniczne i drogi dojazdowe nie pozwalają na transport ciężarowy.

Słowacki minister zapowiedział, że jeszcze we wrześniu rząd będzie dyskutować o nowelizacji obowiązujących przepisów, tak aby przyspieszona została realizacja niektórych dróg i autostrad.

”Cel jest jasny, maksymalnie przyspieszyć przygotowania, co pozwoli przyspieszyć inwestycje nawet o półtora roku” – oświadczył Doleżal i dodał, że jest przekonany, że uda się do tego doprowadzić niezależnie od sytuacji politycznej. Rząd, w którym zasiada Doleżal, stracił większość parlamentarną i będzie funkcjonować jako gabinet mniejszościowy.

Minister powiedział, że rozmawiano także o problemach, jakie ma z transportem potrzebnych surowców i towarów największa słowacka huta US Steel. Jego zdaniem ich częstotliwość szczególnie na trasie ze Świnoujścia jest zbyt niska. Za rozwiązanie tego problemu Doleżal zadeklarował, że strona słowacka będzie gotowa pomóc w zaopatrzeniu polskich odbiorców w węgiel, ponieważ US Steel ma zawarte kontrakty na dostawy tego surowca.

źródło PAP/ fot. OT Logistics

Zobacz podobne

PFR i BOŚ wesprą budowę morskiej energetyki wiatrowej na Bałtyku

BS

Trwa 15. edycja Międzynarodowej Konferencji TransNav

AB

Trzeci zbiornik w gazoporcie na przełomie roku?

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie