Polski Portal Morski
Aktualności Bezpieczeństwo

Wody Polskie rozpoczynają pogotowie zimowe na Zbiorniku Włocławskim

Lodołamacze Wód Polskich stacjonujące w porcie we Włocławku są gotowe do akcji! 1 grudnia rozpoczynają dyżur lodowy w sezonie 2022/2023. Osiem statków, w tym nowoczesne jednostki Sokół i Orkan, będzie zapewniać zimową osłonę przeciwpowodziową w rejonie Zbiornika Włocławskiego. Dyżur potrwa do 15 marca.

We Włocławku stacjonuje 8 lodołamaczy: Orkan, Sokół, Mors, Lew, Niedźwiedź, Jaguar, Gepard i Bawół. Wszystkie jednostki są sprawne technicznie oraz przygotowane do prowadzenia akcji lodołamania. Dyżur lodowy na lodołamaczach pełniony będzie w okresie od dnia 01.12.2022 r. do dnia 15.03.2023 r.

Wszystkie obiekty Stopnia Wodnego we Włocławku są sprawne technicznie. W ramach przygotowań do sezonu zimowego wykonano konserwację kompleksów melioracyjnych na terenach depresyjnych w rejonie zbiornika. Ekipa nurkowa doszczelniła na okres zimowy zasuwy jazu Stopnia Wodnego Włocławek. Sprawdzono i przygotowano do ewentualnego zamknięcia bramę przeciwpowodziową w Płocku. Zamontowano również przegrodę śryżową na zbiorniku w rejonie miejscowości Popłacin.

W celu udrożnienia trasy pochodu lodu na zbiorniku, w zeszłym roku wydobyto na brzeg 50 tys. m3 oraz przemieszczono 4 tys. m3 osadów. W tym roku przemieszczono dotychczas 20 tys. m3 osadów. Aktualnie trwają następujące prace pogłębiarskie: przemieszczenie 10 tys. m3 osadów w rejonie miejscowości Płock-Radziwie i Popłacin oraz 90 tys. m3 w miejscowości Rokicie, które będą zrealizowane do końca roku.

Specyfika lodołamania na Zbiorniku Wodnym Włocławek

Lodołamanie w rejonie Stopnia Wodnego Włocławek przeprowadza się, by ułatwić spływ kry i lodu z Wisły powyżej Zbiornika Włocławskiego i przeciwdziałać tworzeniu się na nim zatorów lodowych w okresie zimowym. Polega ono na wycięciu przez lodołamacze w pokrywie lodowej zbiornika rynny spływowej, sprowadzeniu kry w pobliże zapory i po jej pokruszeniu bezpieczny zrzut przez stopień. Lodołamacze pracują parami. Zapewnia to pomoc w przypadku utknięcia na przemiale lub zamknięcia w lodzie. Przeciętna prędkość lodołamania na rzece to 10-15 km na dobę. Akcja może być wstrzymana, kiedy występują negatywne warunki hydrologiczne lub meteorologiczne. Osłonę przeciwpowodziową w zimowym czasie wspiera tez przegroda przeciwśryżowa w Popłacinie, która zatrzymuje śryż przed Zbiornikiem i przyspiesza powstawanie pokrywy lodowej, którą potem można łatwo skruszyć. Jej demontaż następuje po zaniku zjawisk lodowych. 

Sokół i Orkan to nowoczesne i wielofunkcyjne jednostki

Sokół i Orkan to nowoczesne jednostki, które służą do prowadzenia zimowej osłony przeciwpowodziowej na Zbiorniku Wodnym Włocławek. Statki są wyposażone w sondę wielowiązkową, która pozwoli monitorować dno zbiornika, co pozwala skuteczniej prowadzić prace utrzymaniowe. Są też ekologiczne, gdyż zamontowane panele fotoelektryczne i oświetlenie ledowe zmniejszą zużycie prądu. Pełnią też funkcje holowników.

Lodołamacz czołowy Orkan o mocy 1200 KM i lodołamacz liniowy Sokół o mocy 800 KM zostały wybudowane przez stocznię z Koźla w 2020 roku. Ich budowa w zdecydowanej części została sfinansowana ze środków unijnych. W akcji mogły zaprezentować się podczas sezonu 2020/2021 kiedy po kilku cieplejszych latach mieliśmy do czynienia z prawdziwą zimą. Lodołamacze wzięły udział w kruszeniu pokrywy lodowej  na Wiśle w okolicach Włocławka i Płocka, chroniąc mieszkańców przed powodzią zatorową. 

Nowoczesna flota lodołamaczy – chroni zimą, służy latem

Wody Polskie posiadają flotę 26 lodołamaczy: 11 czołowych i 15 liniowych. Osiem lodołamaczy zbudowanych w stoczniach w Polsce – Ocelot, Tarpan, Puma, Manat, Narwal, Nerpa, Sokół i Orkan – to nowoczesne jednostki IV generacji doskonale przystosowane do warunków panujących w swoich miejscach operowania – Odrze Granicznej, Dolnej Wiśle i Zbiorniku Włocławskim. Zastąpiły one wysłużone statki, liczące kilkadziesiąt lat, wprowadzając prawdziwy jakościowy skok.

Zmodernizowana flota pozwala skuteczniej przeprowadzać akcje lodołamania i zapewnić większe bezpieczeństwo mieszkańcom, a także większy komfort załóg. Dzięki zastosowanej technologii lodołamacze są przyjazne środowisku – zużywają mniej paliwa i są energooszczędne. Wyróżniają się też wielofunkcyjnością – oprócz zapewnienia zimowej osłony przeciwpowodziowej przez kruszenie i odprowadzanie lodu, pełnią też funkcje ratownicze, przeciwpożarowe, holownicze, badawcze i patrolowe. Do końca 2021 roku zakończono modernizację floty i wszystkie nowe lodołamacze weszły do służby. Dzięki ich pracy ponad 2 mln mieszkańców nadodrzańskich i nadwiślańskich miejscowości ma zapewnioną skuteczną ochronę przeciwpowodziową w czasie zimy.

źródło / fot. Wody Polskie

Zobacz podobne

Postępy na budowie Centrum Offshore UMG

BS

„Kormoran” zagraniczny debiut ma za sobą

BS

Karetki wodne na Wielkich Jeziorach Mazurskich

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie