Polski Portal Morski
Aktualności Historia Stocznie

 54 lata temu w Stoczni Szczecińskiej powstała „AZTECA” – nowoczesny masowiec dla Meksyku

W ostatnim dniu 1968 roku Stocznia Szczecińska przekazała meksykańskiemu armatorowi – firmie Transportation Maritime Mexicana, masowiec B 449, „Azteca”. Była to pierwsza z serii dwóch jednostek o nośności 26 tys. DWT. Odbiorcą obu masowców był armator z Meksyku.
Były to pierwsze statki w polskim przemyśle okrętowym, w których znajdowała się siłownia z okresowo automatyczną obsługą.

Jednostki oprócz typowych ładunków masowych, takich jak ruda, apatyty węgiel, koks czy zboża, mogły przewozić także drewno w ładowniach i na pokładzie.

Pierwszy statek – „Azteca”, posiadał trzy stacjonarne żurawie pokładowe. Druga jednostka – „Maya”, przekazana armatorowi w czerwcu 1969 roku, wyposażona została w przejezdną bramownicę, co było wówczas nowością w polskim przemyśle okrętowym.

Dokumentacja projektowo-konstrukcyjna statków powstała w Szczecinie, a głównym projektantem masowców był Jerzy Wojciech Piskorz-Nałęcki.

Po raz pierwszy w polskich stoczniach na jednostkach typu B 449 zastosowano tzw. „taranowy” kształt dziobu oraz „gruszkowy” kształt rufy, co znacząco zmniejszyło opory i pozwoliło na oszczędność paliwa. Jednostki spełniały rygorystyczne przepisy, obowiązujące na drodze Św. Wawrzyńca oraz na Kanale Panamskim.
Budując masowce z serii B 449, a nieco wcześniej drobnicowce typu B 466, Stocznia Szczecińska potwierdziła możliwości zaprojektowania i budowy najnowocześniejszych wówczas na świecie i trudnych konstrukcyjnie statków.

źródło / fot. Infomare

Zobacz podobne

Do Gdyni drogą morską przybył transport czołgów K2

AB

Premier: bez embarga na rosyjski węgiel płacilibyśmy na machinę zbrodni Putina

KM

Tor wodny Świnoujście-Szczecin znacznie zwiększy swoją przepustowość, dzięki pogłębieniu do 12,5 m.

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie