Polski Portal Morski
Aktualności Bez kategorii Ministerstwo Porty

Inwestycja w Świnoujściu nie jest po myśli strony niemieckiej. 

– Za czasów Donalda Tuska najbardziej gospodarczo ucierpiało Pomorze Zachodnie. Nie mam wątpliwości, że ten proces może się powtórzyć. Inwestycja w Świnoujściu nie jest po myśli strony niemieckiej. Robi wszystko, aby ją ukrócić – mówił w Polskim Radiu 24 wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, odpowiedzialny za gospodarkę morską i wodną. 

W lipcu Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz konsorcjum składające się z DEME Concessions z siedzibą w Belgii, oraz QTeerminal z siedzibą w Katarze podpisały przedwstępną umowę dotyczącą 30-letniej dzierżawy terenów zlokalizowanych w porcie zewnętrznym w Świnoujściu, na finansowanie, budowę i eksploatację Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego. Projektu nie powstrzymały niemieckie protesty. Berlin obawia się bowiem utraty znaczenia portu w Hamburgu, który miał obsługiwać cały Bałtyk. Niemieckie roszczenia zmusiły władze w Warszawie do wydania 10 mld zł na budowę nowego toru podejściowego do portu w Świnoujściu. 

Zdaniem gościa Polskiego Radia 24 zagrożenie dla inwestycji może stanowić jedynie koniunktura polityczna w Polsce. – Dla nas jest to oczywiste. Rząd PO, gdyby doszedł do władzy, nie będzie jej kontynuował. Wiemy już, że większość spraw Donald Tusk ustalał w porozumieniu z Berlinem. Za jego czasów najbardziej gospodarczo ucierpiało Pomorze Zachodnie. Likwidacja Stoczni szczecińskiej doprowadziła do emigracji na masową skalę najlepszych fachowców, którzy znajdowali pracę w zakładach niemieckich. Dziś udaje się to odwracać, na bramach stoczniowych widać oferty pracy, ale straciliśmy znaczny potencjał ludzki. Nie mam wątpliwości, że ten proces może się powtórzyć. Inwestycja w Świnoujściu nie jest po myśli strony niemieckiej. Robi wszystko, aby ją ukrócić – powiedział Marek Gróbarczyk.

Dodał, że terminal kontenerowy w Świnoujściu to dla Polski ogromna szansa. – Lokują się u nas łańcuchy logistyczne. Mamy swoje pięć minut – podsumował.   

źródło: polskieradio24.pl / fot. ZMPSiŚ

Zobacz podobne

Grupa OTL najbardziej wszechstronnym operatorem portowym w Polsce

KM

W 2022 r. Stocznia Crist zakończy budowę promu dla fińskiego armatora

AZ

Dwie oferty w walce o montaż systemu IFF na okrętach Marynarki Wojennej

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie