Tor wodny do Świnoujścia pogłębiony jest już w 80 procentach. Teraz trwają prace przy umacnianiu dna i podwodnych skarp kamieniem – mówi Paweł Szumny, zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie.
– Prace pogłębiarskie przekroczyły już tak naprawdę 80 procent. Zaczynają się powoli prace związane z umacnianiem brzegów. Ścięty został cypel Ostrowa Grabowskiego, gdzie w przyszłości będzie powiększona strefa obrotnicy. Rozpoczęły się prace na Przekopie Mieleńskim w kierunku Bulk Cargo – dodaje Szumny.
Obrotnica dla statków w Szczecinie zostanie powiększona o 82 metry, w sumie ma mieć średnicę 362 metrów. Kamień do umacniania skarp toru przyjeżdża z południa Polski.
– Z wody bardzo dobrze widać na nabrzeżu Huk kamień ze Skandynawii i z polskiej kopalni, który w przyszłości umocni nabrzeże Huk oraz przyszłe wyspy na Zalewie Szczecińskim. Prace już się zaczęły, dwa tygodnie temu miałem przyjemność zobaczyć, jak wygląda zatapianie kamienia i umacnianie wyspy W22 – mówi Szumny.
W sumie podczas pogłębiania 62 kilometrów toru wodnego ma zostać wydobyte 23 miliony metrów sześciennych urobku.
Koniec prac w przyszłym roku.
Źródło: Radio Szczecin fot. Urząd Morski w Szczecinie