Polski Portal Morski
Aktualności Ministerstwo

Miliard złotych na budowę promów

Miliard złotych na budowę promów pasażerskich, we wtorek w południe podpisanie aktu notarialnego – poinformował wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Powołano spółkę Polskie Promy jako efekt działania dwóch armatorów – to oni zdecydują, gdzie wybudują nowe jednostki. Gróbarczyk mówił, że to kontynuacja projektu “Batory”.

– Budowa czterech promów, opcji 3+1, dla PŻM i PŻB, właśnie w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów nastąpi podpisanie aktu notarialnego. W pierwszej transzy 650 mln złotych, które zostaje przekazane w formie dłużnej, bo tu nie ma mowy o dotacjach i jakiejś niedozwolonej pomocy publicznej. Spółka Promy Polskie, która została utworzona na tą okoliczność i reprezentuje dwóch armatorów uzyskuje te środki tak, aby rozpocząć budowę.

Marek Gróbarczyk podkreślał, że te pieniądze pozostaną w Polsce i to rodzime stocznie wybudują nowe promy. Wiceminister infrastruktury ma nadzieję, że kontrakt trafi również do Szczecina.

“Te środki poprzedzone były wszelkimi uzgodnieniami i potrzebnymi dokumentami, przede wszystkim oceną inwestycyjną, biznesplanem, jak i testami prywatnego inwestora, więc było to niezwykle trudne zadanie w kontekście (…) całego biznesplanu” – powiedział dziennikarzom wiceminister podczas 8. Międzynarodowego Kongresu Morskiego, który rozpoczął się w Szczecinie.

Dodał, że środki na tę inwestycję są podzielone na dwie części: “to jest element kapitałowy i dłużny” – wyjaśnił.

“Generalnie, można powiedzieć, że one w przyszłości będą zwrócone – nie jest to więc żadna dotacja, a wyłącznie pożyczka z budżetu państwa na realizację tych zadań” – mówił Gróbarczyk.

Zapytany, o jakie promy chodzi odpowiedział, że “są to promy, o których mówimy od wielu lat, gdzie mieliśmy sinusoidę w niektórych momentach, jeśli chodzi o budowę”. Dodał, że dofinansowanie uzyska spółka Promy Polskie, powołana do budowy jednostek.

“Oczywiście to nie są wszystkie pieniądze, bo żeby zbudować cztery promy – mówimy o opcji 3+1, bo to odpowiada potrzebom rynku – potrzebne będzie finansowanie stricte komercyjne, ale wymogiem podstawowym banków było zaangażowanie Skarbu Państwa” – mówił wiceminister.

W odpowiedzi na pytanie o to, czy promy będą budowane w Szczecinie Gróbarczykpowiedział, że “wszystko będzie opierało się o kontrakt, który obecnie jest negocjowany, który negocjują oczywiście armatorzy – PŻM, PŻB”. Dodał, że decyzje zostaną pozostawione w rękach inwestorów.

Pytany o to, kiedy można się spodziewać pierwszego promu odpowiedział, że będzie to przełom 2024 i 2025 r. “jeśli zostanie to potwierdzone przez stocznie”.

źródło Radio Szczecin / fot.Unity Line

Zobacz podobne

Eksport tarczą dla polskiej gospodarki

Autor

Ruszył sezon żeglugowy na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich

MZ

Uczestnicy Dakaru startują w regatach żeglarskich Loro Piana

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie