Polski Portal Morski
Aktualności

Rosną przeładunki portu w Stepnicy

Pogłębienie toru podejściowego do 4,5 metra na szerokości 40 metrów oraz powiększenie tzw. obrotnicy – te ważne dla portu w Stepnicy inwestycje zostały zrealizowane dzięki 5 mln zł dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego. Teraz na południowo-wschodnim krańcu Zalewu Szczecińskiego są obsługiwane jednostki o długości nawet 115 m, szerokości 13,5 m i zanurzeniu do 4 metrów. Przez stepnicki port przepływa coraz więcej ładunków. W ubiegłym roku ponad 32 tysiące ton – najlepszy wynik w ostatnich latach. 

Stepnica to jeden z mniejszych portów Pomorza Zachodniego. Może przyjmować statki morskie oraz barki rzeczne, a specjalizuje się w przeładunku ziarna i nasion rolniczych. Odbywają się tam również przeładunki drewna i nawozów. Kilka lat temu do Zatoki Stepnickiej i Roztoki Odrzańskiej na wschodnim brzegu Zalewu Szczecińskiego mogły wpływać jednostki o zanurzeniu 3 m i długości maks. 75 metrów. A statystyki przeładunków pikowały – z kilkudziesięciu tysięcy do 15 tysięcy ton rocznie (2014 r.).

 Dzięki funduszom unijnym z RPO WZ pojawiła się szansa na rozwój portu i lokalnych przedsiębiorstw. Pogłębienie toru podejściowego do 4,5 m na szerokości 40 metrów oraz powiększenie i pogłębienie tzw. obrotnicy (teraz ma średnicę 130 m) pozwala obsługiwać większe jednostki, o zanurzeniu prawie 4 m, nawet 115 m długości i 13,5 m szerokości. Mogą tam również zawijać prawie stumetrowe barki i zestawy pchane od długości 125 metrów. 

Inwestycje w infrastrukturę szybko zaprocentowały w statystykach przeładunków. W ubiegłym roku, mimo pandemii i związanego z nią kryzysu gospodarczego, Stepnica obsłużyła ponad 32 tysiące ton ładunków. Spodziewany jest dalszy dynamiczny wzrost. Strategia rozwoju stepnickiego portu na lata 2021-27 opracowana przez Gminę mówi o nawet 300 tysiącach ton rocznie. Kołem zamachowym może być wykorzystanie miejscowego elewatora o pojemności 17 tys. t.

Optymistyczne prognozy to także efekt aktywności samorządu województwa i dobrej współpracy z Urzędem Morskim w Szczecinie, który realizował projekt pogłębienia toru podejściowego. 

– „Współpracę z Urzędem Morskim prowadziliśmy już w poprzedniej perspektywie unijnej. Zostały zrealizowane wielkie inwestycje, jak te w Świnoujściu czy na Kanale Piastowskim, ale także o szereg inicjatyw usprawniających dostęp do małych portów i przystani” – przypomina marszałek Olgierd Geblewicz. – W rozdaniu 2014-2020 priorytetem było pogłębienie toru wodnego Szczecin-Świnoujście do 12,5 m, a po wielu negocjacjach z Komisją Europejską udało się nam także zaplanować 10 mln euro na rozwój infrastruktury w takich miejscach jak właśnie Stepnica czy Police. To istotne inwestycje w modernizację odrzańskiej drogi wodnej – podkreśla marszałek województwa.

 Prace pogłębiarek na podejściu do Stepnicy trwały niemal rok. Kosztowały prawie 6 mln złotych, z czego ponad 5 mln zł stanowiły fundusze unijne z RPO WZ. Dofinansowanie modernizacji portu stanowiło jedno z działań dedykowanych wodnym szlakom żeglownym i gospodarce morskiej.

Źródło: UMWZ fot.: http://zegluganaodrze.pl/port_stepnica.html

Zobacz podobne

Statki z Rotorem Flettnera

BS

W Porcie Szczecin-Świnoujście odbyło się spotkanie z Anne Jensen- koordynatorem korytarza TEN-T Bałtyk – Adriatyk.

PL

Brytyjska stocznia: Miecznik ważnym punktem współpracy przemysłowej

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie