Polski Portal Morski
Aktualności Polska Morska TV Ważne

Tunel w Świnoujściu. Wieści z placu budowy-powstaje sufit płyta jezdni

Galeria ewakuacyjna, sufit z kanałem wentylacyjnym i wreszcie płyta z jezdnią, po której będą jeździć samochody – wszystko to powstanie w tunelu pod Świną dzięki zamontowanym tam prefabrykatom. W zakładzie prefabrykacji wykonano już ponad połowę z nich. A to nie jedyne wieści z budowy.

Tarcza maszyny, która wydrążyła tunel pod Świną, miała kształt koła. Stąd też i kolisty przekrój przeprawy. Trzeba to zmienić, aby móc wykonać drogi ewakuacyjne i wentylację oraz żeby tunelem mogły przejeżdżać samochody. Posłużą do tego specjalne betonowe prefabrykaty, których produkcja jest już na półmetku.

Prawie 5 tysięcy elementów

– Obecnie są wykonywane prefabrykaty tupu U, sufitowe i filigrany. Te pierwsze będą montowane pod drogą. Będą stanowiły element nośny dla jezdni, a jednocześnie utworzą galerię ewakuacyjną. Z kolei elementy sufitowe będą służyły do wydzielenia kanału wentylacyjnego, a filigrany jako szalunek płyty jezdnej – tłumaczy Jacek Król, Inżynier Rezydent z konsorcjum SWECO/Lafrentz, które prowadzi nadzór nad inwestycją.

Te olbrzymie prefabrykaty powstają w zakładzie prefabrykacji na wyspie Uznam, gdzie wcześniej wykonywano elementy obudowy tunelu. W sumie będzie ich 4810 sztuk. Niemal 60 procent jest już gotowych.

Najcięższe są te typu U. Każdy waży prawie 10 ton. Elementy sufitowe – po 6,5 tony, a filigrany po około 600 kilogramów.

– Prefabrykaty będą montowane w tunelu od strony wyspy Wolin. Wcześniej zostanie wykonany drenaż i wylewka, na której najpierw zostanie zamontowany element U – kształtny, na nim i na wspornikach dolnych filigrany, a na filigranach zostanie wykonane zbrojenie i wylana będzie płyta żelbetowa nośna pod jezdnię. Równolegle będzie montowany element sufitowy na wspornikach górnych, wydzielający kanał wentylacyjny w części górnej rury tunelu – wyjaśnia Bogusław Konopko z konsorcjum SWECO/Lafrenz.

Na płycie żelbetowej zostanie wykonana izolacja oraz warstwy drogowe asfaltu – wiążąca i ścieralna. W dalszych etapach będą montowane wszystkie systemy wraz z infrastrukturą techniczną.

2 wyjścia w 200 dni

Wykonawca inwestycji – konsorcjum PORR/ Gülermak – jest coraz bliżej mrożenia gruntu. Mrożenie ma umożliwić bezpieczne przebicie się przez obudowę tunelu i wykonanie dwóch wyjść ewakuacyjnych. Dwa kolejne będą budowane już bez konieczności mrożenia gruntu.

Aktualnie trwa wiercenie otworów rdzeniowych w obudowie oraz mrożeniowych w gruncie i montaż instalacji rur mrożeniowych.

Wszystkie prace związane z wykonaniem obu wyjść metodą mrożenia zajmą wykonawcy trochę ponad 200 dni. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, samo mrożenie rozpocznie się w lutym przyszłego roku.

– Największą trudność stanowi precyzyjne wykonanie odwiertów, aby uzyskać prawidłowy kształt płaszcza mrożeniowego oraz jego odpowiednią grubość i szczelność. Płaszcz ten umożliwi bezpieczne wykonanie wyłomu w zamrożonym gruncie, obudowy wstępnej oraz ostatecznej obudowy żelbetowej – dodaje Jacek Król.

To już rozbierają

W tym samym czasie odbywają się także inne prace na budowie. W dalszym ciągu trwa demontaż maszyny TBM. Przypomnijmy. Wyspiarka składała się z blisko 100 zestawów, pomostu, trzech suwnic i tarczy. Sama tarcza ważyła 280 ton. Dzięki ogromnym dźwigom zarówno ją, jak i inne instalacje, udało się już zdemontować. Do rozbiórki pozostały natomiast bramownice.

Rozbierany jest także Zakład Separacji (STP), w którym płuczka potrzebna do drążenia tunelu, była oddzielana od urobku. Na bieżąco odbywa się teraz demontaż i wywożenie elementów tego systemu, w tym także rurociągów, którymi płuczka płynęła do zakładu.

Wraz z budową tunelu powstają nowe jezdnie, ścieżki rowerowe i chodniki. Po stronie wyspy Uznam właśnie wykonywane jest połączenie głównej drogi z tunelu z istniejącą już wcześniej ulicą Karsiborską. Z kolei po stronie wyspy Wolin trwa rozbiórka istniejącego układu drogowego. Na ten czas wprowadzono czasową organizację ruchu i objazd przez część nowo wybudowanego ronda.

Łączna długość tunelu i dróg dojazdowych to prawie 3,2 km długości. Część drążona TBM pod ziemią ma dokładnie 1483,8 metrów długości. Będzie to najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce.

Głównym Inwestorem jest Gmina Miasto Świnoujście. Inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gülermak. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrentz.

Całkowity koszt inwestycji to ponad 900 milionów złotych, z czego prawie 775,7 milionów to dofinansowanie z Unii Europejskiej (85 procent). Resztę Inwestor Gmina Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu.

Źródło: UM Świnoujście/ fot/mat. filmowy UM Świnoujście

Zobacz podobne

Odbyły się obchody 53. rocznicy strajku w Stoczni Szczecińskiej

AB

Baltic Pipe kluczowa inwestycja dla bezpieczeństwa energetycznego Polski z nagrodą WNP Awards 2023

BS

Warszawa/ Uroczysty rejs po Wiśle w 77. rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego

JJ

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie