Polski Portal Morski
Aktualności Offshore Stocznie Ważne

Do Remontowej zawinął dźwigowiec Les Alizés

Do Gdańska wszedł jeden z najnowszych statków na świecie. Do tego jest to jednostka bardzo nietypowa, bo jest to statek do instalacji morskich wież wiatrowych z ogromnym dźwigiem na pokładzie. Statek przejdzie teraz przebudowę w Gdańskiej Stoczni Remontowa. Z racji wielkości jednostki operacja wejścia była bardzo trudna.

Les Alizés to statek do transportu i stawiania dużych wież wiatrowych na morzu, czyli monopali, ale także do tzw. deinstalacji dużych obiektów, np. platform. Na świecie jest zaledwie kilka takich jednostek. Statek należy do Jan De Nul. Jest to belgijska firma rodzinna z centralą finansową w Luksemburgu, która świadczy usługi związane z budową i utrzymaniem infrastruktury morskiej na arenie międzynarodowej. Les Alizés to najnowszy nabytek tej firmy. Jednostka została oddana armatorowi w styczniu 2023 r., a została zbudowana w stoczni CMHI Haimen w Chinach.

Les Alizés przybył do Gdańska w związku z przebudową, która potrwa przynajmniej trzy miesiące i wiąże się z „dołożeniem” 200 ton stali. Niestety nie ujawniono, na czym będzie polegać. Prace wykona Gdańska Stocznia Remontowa.

A teraz kilka danych technicznych, które zobrazują wyjątkowość tej jednostki. Statek jest bardzo nowoczesny i wyposażonym w innowacyjny żuraw z tzw. uniwersalnym szybkozłączem (UQC), które zapewni istotną zmianę w bezpieczniejszych działaniach związanych z podnoszeniem na morzu. Okazuje się, że ten żuraw jest jednym z największych w swojej klasie. Z kolei innowacyjny chwytak do pali z kompensacją ruchu to wysoce zaawansowany chwytak elektryczny, ze zintegrowanym systemem prowadzenia i pomiaru, który pozwoli na bezpieczny i wydajny montaż monopali nowej generacji z najwyższą dokładnością. W pełni zautomatyzowany system obsługi jest przygotowany do montażu monopali XXL, czyli największych. Jednostka jest przygotowana do pracy w trudnych warunkach atmosferycznych i na pełnym morzu.

Les Alizés jest też duży. Statek ma 236 m długości i aż 52 m szerokości. Właśnie ta jego szerokość czyniła operację wejścia jednostki do kanału portowego w Gdańsku bardzo trudną. Dla zobrazowania – duże kontenerowce mają ok. 46 m szerokości, a te największe na świecie 62 m. Aby wprowadzić „statek dźwig” do stoczni, trzeba było ewakuować część statków cumujących w porcie. Szczególną ostrożność trzeba było zachować na zakrętach.

Źródło: https://biznes.trojmiasto.pl/Ogromny-statek-dzwig-przybyl-do-Gdanska-n175882.html

Fot.: Jan De Nul

Zobacz podobne

Politechnika Gdańska zacieśnia współpracę ze stocznią Nauta

BS

Tunel pod Świną polską racją stanu

KM

Akt oskarżenia przeciwko kapitanowi, który motorówką ratowniczą uderzył w falochron

AZ

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie