Polski Portal Morski
Aktualności Ministerstwo Polska Morska TV Środowisko Ważne

Nowy most kolejowy nad Regalicą w Szczecinie coraz bliżej

Przebudowa mostu na rzece Regalicy w Podjuchach wchodzi w kluczową fazę realizacji. Rozpoczął się proces nasuwania nowego mostu. Jeszcze tego lata połączy oba brzegi. Nowy, wyższy most pozwoli na swobodny ruch lodołamaczy i skuteczne prowadzenie zimowej akcji lodołamania. Usprawni też ruch żeglugowy i kolejowy.

Przebudowa mostu na Regalicy jest jednym z największych zadań inwestycyjnych Wód Polskich w Szczecinie. Najważniejszym celem inwestycji jest ochrona przeciwpowodziowa mieszkańców. Zwiększenie prześwitu mostu usprawni ruch żeglugowy, co jest kluczowe z punku widzenia sprawnej i dynamicznej możliwości przekraczania kolejnych odcinków Szczecińskiego Węzła Wodnego przez lodołamacze podczas akcji lodołamania w sytuacji zagrożenia zimową powodzią zatorową. Modernizacja infrastruktury zapewni też bezpieczne i komfortowe warunki dla użytkowników żeglugi śródlądowej oraz kolei.

W konferencji prasowej z okazji nasuwu nowego mostu wzięli udział m.in. Marek Gróbarczyk – wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej oraz Krzysztof Woś – Prezes Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.

– Przebudowa mostu ma duże znaczenie dla ochrony przeciwpowodziowej mieszkańców, gdyż dzięki niej będzie możliwy swobodny ruch lodołamaczy. Na inwestycji skorzysta również żegluga śródlądowa, możliwy będzie rozwój zespołu portów morskich Szczecin- Świnoujscie. To większe możliwości nie tylko dla żeglugi towarowej i pasażerskiej, ale również dla wodniaków na prywatnych jednostkach. Nowy most będzie kluczowy także dla infrastruktury kolejowej i usprawnienia ruchu pociągów – powiedział Marek Gróbarczyk.

Zadanie jest realizowane w ramach rządowego Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły (POPDOW). Projekt współfinansowany jest z środków Banku Światowego oraz z środków Funduszu Unijnego (umowa o dotacje w ramach instrumentu „Łącząc Europę (CEF)”). Zakończenie inwestycji planowane jest na czwarty kwartał 2023 roku.

Nowy most zwiększy ochronę przeciwpowodziową, usprawni żeglugę i ruch kolejowy Obecny stan mostu kolejowego na Regalicy charakteryzuje się niskim prześwitem pionowym przęsła stałego, co bardzo ogranicza możliwości żeglugi śródlądowej. Jedynie podnoszenie zwodzonego przęsła umożliwia przepływ barek, lodołamaczy i jednostek technicznych. Czynność ta jest jednak pracochłonna i daje zaledwie 12,73 m szerokość szlaku żeglownego pod przęsłem zwodzonym. Przestarzała konstrukcja mostu powoduje też wzajemne ograniczenia pomiędzy przewozami kolejowymi a żeglugą śródlądową. Ruch pociągów musi być zatrzymany na czas otwarcia przęsła zwodzonego mostu, po to aby umożliwić ruch jednostek żeglugi śródlądowej pod mostem. Z kolei ruch barek pod mostem jest zatrzymany na czas, kiedy przęsło mostu jest opuszczone, aby umożliwić wykonywanie przewozów kolejowych. W przypadku transportu kolejowego dodatkowo ograniczeniem rozwoju przewozów jest zbyt mała przepustowość jednotorowego mostu kolejowego.

Inwestycja zakłada wyłączenie z eksploatacji starego mostu i prowadzenie ruchu po nowym, dwutorowym moście. Przeprawa spełniająca obecne wymagania żeglugi zostanie wybudowana obok dotychczasowej konstrukcji. Pociągi będą przejeżdżały po nowym moście sprawniej. Możliwe będzie kursowanie większej liczby składów. Zwiększy się atrakcyjność podróży oraz przewozu towarów na ważnej kolejowej trasie tzw. Nadodrzance, łączącej Szczecin z Wrocławiem. Sprawniejsza stanie się obsługa pociągów regionalnych i aglomeracyjnych na stacji Szczecin Podjuchy. Przebudowa mostu na Regalicy ma strategiczne znaczenie dla żeglugi w Szczecińskim Węźle Wodnym. Realizacja prac zapewni większy prześwit mostu. Zostanie on wyniesiony ponad poziom tzw. Wielkiej Wody Żeglownej, co jest istotne dla zwiększenia działań mających na celu ochronę przeciwpowodziową w Szczecinie i skuteczne prowadzenie polsko-niemieckiej akcji lodołamania. Realizacja zadania pozwali też na zapewnienie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego przy jednoczesnym usprawnieniu żeglugi. Po zakończeniu prac powstanie nowy, dwutorowy most kolejowy o prześwicie pionowym wynoszącym 6,20 m i szerokości szlaku żeglownego pod mostem wynoszącej 50 m.

Źródło Wody Polskie mat. filmowy media

Zobacz podobne

Kanał Sueski na szynach !

BS

Titanic w 3D. Wrak jakiego nigdy wcześniej nie widziano

BS

75 lat szkolnictwa morskiego na Pomorzu Zachodnim

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie