Remontowa Marine Design & Consulting przedstawiła koncept instalacji rotorów Flettnera w swoim sztandarowym projekcie RoPax.
Rotory Flettnera pracują na zasadzie żagla wykorzystując efekt Magnusa.
To zjawisko, nazwane na cześć niemieckiego fizyka, Heinricha Gustava Magnusa. Kiedy mamy do czynienia z obrotowym ciałem – w tym przypadku rotorem – poruszającym się w strumieniu płynu (powietrza czy wody), pojawia się siła z boku. Jest to właśnie efekt Magnusa. Powietrze przemieszcza się szybciej po jednej stronie obracającego się ciała, a wolniej po drugiej, tworząc różnicę ciśnień.
Dzięki wykorzystaniu tej siły, rotory Flettnera umożliwiają znaczne zmniejszenie zużycia paliwa, co przekłada się na niższe koszty eksploatacji.
Mniejsze zużycie paliwa to także zdecydowane zmniejszenie śladu węglowego. Jest to niezwykle istotne, szczególnie dla jednostek zasilanych paliwem kopalnym takim jak Diesel czy LNG.
To rozwiązanie pomoże osiągnąć unijny cel „Fit for 55”, zakładający ograniczenie emisji w UE, o co najmniej 55% do 2030 r.
Źródło/fot.: Remontowa Marine Design & Consulting