Polski Portal Morski
Aktualności Ministerstwo Porty Ważne

Port w Świnoujściu zyska nowy tor podejściowy

Podpisano umowę na dofinansowanie prac umożliwiających transport wodny do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu. Inwestycja umożliwi utworzenie na istniejącym akwenie żeglugowym toru wodnego o głębokości 17 m, szerokości 500 m i długości ok. 70 km.

Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisało we wtorek z dyrektorem Urzędu Morskiego w Szczecinie umowę na realizację zadania pn. „Przeprowadzenie prac dla umożliwienia transportu wodnego do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu”.

Przedsięwzięcie będzie polegało na utworzeniu na istniejącym akwenie żeglugowym toru wodnego o głębokości 17 m i szerokości 500 m, obejmującego odcinek o długości ok. 70 km.

„Obecnie funkcjonujący tor podejściowy do portu w Świnoujściu jest głęboki na 14,5 m, a jego część przebiega poza polskimi obszarami morskimi” – przekazał wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Jak dodał „podpisana dziś umowa umożliwi budowę nowego toru podejściowego, głębokiego na 17 m, a więc umożliwiającego przyjmowanie największych kontenerowców, jakie są w stanie wpłynąć na Bałtyk”. „Głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu ma pełnić funkcję hubu, będącego w stanie obsługiwać te jednostki” – podkreślił wiceminister.

Realizacja projektu pozwoli m.in. na bezpieczny transport wodny do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu dla większej liczby statków o większych parametrach oraz zwiększy przepustowość infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu, co zmniejszy prawdopodobieństwo wystąpienia kolejki statków na istniejącym torze podejściowym.

Koszt inwestycji to 7,33 mld zł, z czego około 2,8 mld zł to dofinasowanie ze środków unijnych. Za realizację zadania odpowiadał będzie dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie.

Trasa nowego toru wodnego będzie w całości przebiegać w polskich obszarach morskich. Obecnie jedynym torem podejściowym do Świnoujścia jest trasa Północna, która przebiega w bliskim sąsiedztwie granicy niemieckich wód morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej.

„Nasz rząd przez ostatnie lata wzmacniał bezpieczeństwo Polski i rozwijał ją w sposób zrównoważony. Będziemy to robić także w przyszłości z wykorzystaniem środków budżetowych oraz polskiej części funduszy unijnych” – wskazał minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.

Odpowiednią infrastrukturę dostępową dla głębokowodnych terminali w porcie w Świnoujściu zapewnić ma wieloletni program pn. „Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu w latach 2023-2029”. Został on ustanowiony uchwałą rządu w maju br.

Program składa się z trzech powiązanych ze sobą zadań inwestycyjnych. Poza przeprowadzeniem prac dla umożliwienia transportu wodnego do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu, obejmuje on też budowę falochronu dla nowego portu zewnętrznego i zakupu pogłębiarki dla utrzymania torów podejściowych.

Całkowita wartość programu wynosi 10,26 mld zł. Ogólna kwota środków z budżetu państwa w całym okresie realizacji programu wyniesie 7,46 mld zł.

Źródło PAP fot. archiwum

Zobacz podobne

Wielkie sieci hipermarketów będą mieć własne statki?

BS

Admirał Kuzniecow ma wrócić do służby. Rosjanie kompletują załogę

BS

Wielka inwestycja w Porcie Gdańsk zakończona

KD

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie