Skandynawowie planują uruchomić przewozy naczep samochodowych z Gdańska lub Gdyni. Port w Świnoujściu chce przeładowywać je z pociągów jadących aż znad Morza Śródziemnego.
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk poinformował w sprawozdaniu z działalności, że prowadzi rozmowy z przedstawicielami grupy Wallenius Marine w sprawie otwarcia tzw. feederowej linii ro-ro do portów w Sodertalije i Vasteras, leżących w środkowej Szwecji. Spółka zajmuje się projektowaniem statków i zarządzaniem flotą, zwłaszcza niskoemisyjną. Należy do Soya Group, która prowadzi także działalność na rynku nieruchomości” – wyjaśniono.
Dodano, że „Wallenius Marine wraz z firmą Greencarrier utworzyła operatora Lakeway Link, który może świadczyć usługi z polskich portów”. „Chodzi o przewozy naczep samochodowych specjalistycznymi statkami, mogącymi wpływać przez jezioro Mälaren, połączone kanałem z Bałtykiem, do szwedzkich portów. Transport samych naczep promami w głąb Szwecji ograniczy ruch ciężarówek, pozwalając obniżyć ślad węglowy” – wskazano.
Przekazano, że „ze sprawozdania gdańskiego portu wynika, że w grę wchodzi nie tylko uruchomienie połączeń, ale także dzierżawa przez nowego partnera terenu pod parking naczep i magazynu lekkiego, o powierzchni liczącej w sumie 1-2 ha”. „Proponowana przez port lokalizacja to Wolny obszar celny lub Nabrzeże Obrońców Westerplatte. Wczoraj odbyło się spotkanie stron na temat nowych połączeń” – czytamy.
„Decyzje mogą zapaść do końca roku” – powiedziała „PB” Małgorzata Kaliszewska, rzecznik ZMPG.
Źródło PAP fot. Port Gdańsk