Polski Portal Morski
Aktualności Inne Żegluga

Historyczna susza. Kolejki statków czekających na przepłynięcie przez Kanał Panamski rosną na potęgę.

Jest to spowodowane ograniczeniami, które służby zarządzające kanałem wprowadziły w związku z pogłębiającą się suszą. Wiele statków wybiera alternatywne trasy, by uniknąć opóźnień. Przez Kanał Panamski przechodzi ponad 40 proc. handlu między Azją Północno-Wschodnią a wschodnim wybrzeżem USA.

Historyczna susza spowolniła żeglugę jedną z najbardziej ruchliwych dróg wodnych na świecie w związku z ograniczeniami wprowadzonymi w ostatnich miesiącach, w tym zmniejszeniem zanurzenia przepływających statków i ograniczeniem przepraw. Opóźnienia wynoszą nawet trzy tygodnie.

Ma to związek z poziomem zużycia wody w śluzach obsługujących kanał. W zbiornikach – sztucznych jeziorach, z których jest transportowana do śluz, wody brakuje z powodu suszy.

Mimo że w ostatnich tygodniach w Panamie deszcze się nasiliły, maksymalne zanurzenie dopuszczalne w kanale pozostaje ograniczone do 13,4 m. To z kolei nakłada ograniczenia wagowe na statki, w tym kontenerowce, masowce i tankowce.

W zeszłym tygodniu Zarząd Kanału Panamskiego otworzył dwa dodatkowe miejsca dziennie dla statków bez rezerwacji tranzytu, aby pomóc w usunięciu wąskich gardeł po obu stronach korytarza międzyoceanicznego. Utrzymał jednak całkowitą liczbę statków przepływających dziennie do maksymalnie 32, w porównaniu z 36 dziennie w normalnych warunkach.

Według oficjalnych danych we wtorek na przepłynięcie czekało 125 statków, w porównaniu z ponad 160 statkami dwa tygodnie temu. Według danych Refinitiv Eikon do szlaku wodnego zbliżyło się kolejnych 40 statków, w porównaniu z 50 dwa tygodnie temu.

Eksperci ostrzegają, że kryzys transportowy na Kanale Panamskim może wpłynąć negatywnie na światowy handel, a nawet na inflację. Opóźnienia dostawy towarów i lżej załadowane statki generują wzrost cen na całym świecie.

źródło: tvp.info / fot. Daniel Gonzalez/Anadolu Agency via Getty Images)

Zobacz podobne

Trwa boom inwestycyjny w Porcie Szczecin – Świnoujście

KM

Premier: mamy kontrakty na tyle gazu z Norwegii, ile trzeba

BS

Stocznia Szczecińska Wulkan na dobre wraca do życia!

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie