Polski Portal Morski
Aktualności Offshore

Zakontraktowano kable dla morskich farm wiatrowych Bałtyk II i III

Equinor i Polenergia podpisały umowy na zaprojektowanie, produkcję, dostawę i instalację kabli wewnętrznych oraz kabli eksportowych dla budowanych wspólnie morskich farm wiatrowych Bałtyk II i Bałtyk III o łącznej mocy 1,44 GW. To kolejne komponenty niezbędne do realizacji kluczowych inwestycji dla polskiej transformacji energetycznej.

Kable wewnętrzne (z ang. Inter-Array Cables) dostarczy i zainstaluje firma Seaway7. Z kolei kontrakt na morskie kable eksportowe (z ang. Offshore Export Cables) otrzymało międzynarodowe konsorcjum stworzone przez firmy Jan de Nul i Hellenic Cables. W ostatnim czasie partnerzy podpisali także umowę ze spółką DNV, która zadba o certyfikację morskich części farm wiatrowych Bałtyk II i Bałtyk III.


– Podpisanie kolejnych umów przybliża nas do momentu podjęcia finalnej decyzji inwestycyjnej, a następnie dostarczenia w 2027 roku pierwszej energii z morskich farm wiatrowych Bałtyk II i Bałtyk III. Będą to jedne z pierwszych na polskim morzu farm wiatrowych, których uruchomienie wzmocni bezpieczeństwo energetyczne i zapewni przystępną cenowo, stabilną energię odnawialną dla ponad 2 milionów gospodarstw domowych – mówi Michał Jerzy Kolodziejczyk, Prezes Equinor w Polsce.

Po zakontraktowaniu wszystkich elementów konstrukcyjnych, a także uzyskaniu niezbędnych pozwoleń i podjęciu finalnej decyzji inwestycyjnej rozpocznie się faza realizacji projektów Bałtyk II i Bałtyk III o łącznej mocy 1,44 GW.

Prace na morzu, w tym instalacja kabli wewnętrznych i morskich kabli eksportowych, rozpoczną się w 2026 roku. Kable wewnętrzne o łącznej długości 200 kilometrów i napięciu 66 kV, połączą w sieć 100 zlokalizowanych na Morzu Bałtyckim turbin oraz dwie morskie stacje elektroenergetyczne. Z kolei czterema kablami eksportowymi o łącznej długości 256 kilometrów popłynie prąd o napięciu 220kV z morskich stacji elektroenergetycznych do stacji lądowych.

Kable wewnętrzne będą położone na dnie morskim i zakopane, a wyjście morskich kabli eksportowych na ląd zostanie zrealizowane metodą bezwykopową czyli pod powierzchnią ziemi, bez ingerencji w strefę brzegową, w tym plażę.


– Zastosowanie tej technologii pozwala na połączenie morskiej i lądowej infrastruktury elektroenergetycznej przy jednoczesnym zachowaniu walorów środowiskowych i krajobrazowych polskiego wybrzeża. To bardzo ważne nie tylko dla nas, ale także dla lokalnych społeczności. Informacje o postępach w rozwoju naszych projektów przekazujemy mieszkańcom nadmorskich miejscowości na bieżąco. Rozmawiamy z nimi na organizowanych przez nas cyklicznych spotkaniach, ale także w niedawno uruchomionym Centrum Informacji o Morskich Farmach Wiatrowych Bałtyk. Punkt, który otworzyliśmy w Łebie, to pierwsza tego typu placówka w Polsce – mówi Marta Porzuczek, Dyrektorka Działu Ochrony Środowiska i Zrównoważonego Rozwoju w Grupie Polenergia.

Wybrani dostawcy kabli wewnętrznych i eksportowych mają globalne doświadczenie przy wsparciu deweloperów w realizacji budowy morskich farm wiatrowych. Seaway7, dostawca kabli wewnętrznych dla inwestycji Bałtyk II i Bałtyk III, oferuje specjalistyczne usługi w zakresie instalacji infrastruktury offshore, a także świadczy usługi transportu ciężkiego dla sektora energii odnawialnej.

Konsorcjum utworzone przez belgijską firmę Jan de Nul, znaną ze świadczenia usług związanych z budową i utrzymaniem infrastruktury morskiej, w partnerstwie z greckim producentem kabli, firmą Hellenic Cables, będzie odpowiedzialne za dostawę i instalację morskich kabli eksportowych dla obu morskich farm wiatrowych Bałtyk.

Equinor i Polenergia realizują wspólnie trzy morskie farmy wiatrowe o łącznej mocy do 3 GW. Oprócz projektów Bałtyk II i Bałtyk III, partnerzy rozwijają także 1,56 GW mocy w ramach projektu Bałtyk I, który jest najbardziej zaawansowaną inwestycją drugiej fazy offshore wind w Polsce. Projekt jest przygotowywany do aukcji w 2025 roku.

źródło/fot. Equinor

Zobacz podobne

Ukraina poprosi Turcję o zamknięcie dla Rosji cieśnin Morza Czarnego jeżeli ta zaatakuje

BS

Jest nowy prezes Polskiej Żeglugi Bałtyckiej

KD

100 lat Stoczni Wojennej w Gdyni

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie