Polski Portal Morski
Aktualności Ważne

Pierwszy prom Ro-Pax w historii Gdańskiej Stoczni Remontowej zwodowany

We wtorek w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” im. J. Piłsudskiego zwodowano kadłub pierwszego promu typu Ro-Pax (numer budowy 101) dla spółki Polskie Promy. Jednostka, która ma być przekazana w 2025 r. eksploatowana będzie przez Unity Line, należącą do Polskiej Żeglugi Morskiej.

Dyrektor ds. Komunikacji Remontowa Holding SA Grzegorz Landowski poinformował PAP, że to jeden z trzech promów Ro-Pax (o zwiększonej linii ładunkowej dla pojazdów kołowych), budowanych przez tę stocznię w ramach kontraktu podpisanego 26 listopada 2021 r. Dwa promy będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jeden będzie użytkowany przez Polską Żeglugę Bałtycką (Polferries). Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu.

Proces wodowania odbył się poprzez zanurzenie doku, w którym kadłub promu był scalany, do momentu osiągnięcia pływalności. Następnie – w asyście holowników – został on wyprowadzony z doku i zacumował przy nabrzeżu.

Jak podaje spółka, budowa kadłuba w stoczni trwała 10 miesięcy. Został on scalony z sześciu tzw. bloków, zbudowanych zarówno w stoczni jak i firmach kooperujących. Waży 11 tysięcy ton i jest już wyposażony m.in. w silniki, zbiorniki kriogeniczne na LNG, pędniki, wciągarki kotwiczne i cumownicze, a także wiele systemów ogólnookrętowych. W kolejnych miesiącach realizowane będzie dalsze wyposażanie, między innymi w nadbudówkę, aż do odbycia programu prób morskich gotowego promu i jego przekazania, co ma nastąpić w 2025 roku.

Gdańska Stocznia Remontowa, to największa spółka i jedna z ponad 20, należących do polskiej prywatnej grupy kapitałowej Remontowa Holding S.A. Jej twórcą jest zmarły w roku 2020 Piotr Soyka, w latach 1989 – 2008 dyrektor naczelny i prezes tej Stoczni, a potem prezes grupy kapitałowej RemontowaHolding.

„Prezes Soyka marzył, żebyśmy budowali okręty i promy. Dziś to marzenie spełnia się na naszych oczach. Budujemy całą serię okrętów, ale takich promów jak ten, wcześniej nie budowaliśmy. Promu tak dużego, skomplikowanego i nowoczesnego. Podjęliśmy się wyzwania, któremu nie sprostały inne stocznie. Ostatni raz jednostki tego typu powstawały w Polsce ponad 30 lat temu. Nawet poza granicami Polski, stocznie w Europie, które budują takie promy, można dziś policzyć na palcach jednej ręki. Wśród nich jest Remontowa” – mówił podczas uroczystości cytowany w komunikacie przesłanym PAP prezes zarządu Remontowa Holding S.A. Adam Ruszkowski.

Jak podaje spółka, budowane promy to jedne z najnowocześniejszych, niskoemisyjnych jednostek Ro-Pax na Bałtyku. Każda napędzana jest czterema silnikami na skroplony gaz ziemny (LNG) ze wspomaganiem bateryjnym w układzie hybrydowym, dzięki temu będą emitować o 25 proc. mniej CO2. Zamiast konwencjonalnego wału i śrub napędowych, prom jest wyposażony w dwa obrotowe tzw. pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, dzięki czemu promy będą mogły manewrować w portach bez asysty holowników.

„Na tym etapie koniec wieńczy dzieło i rozpoczyna kolejny etap realizacji tego niezwykłego projektu, który rozpoczął się wiele lat temu wielogodzinnymi rozmowami z Prezesem Piotrem Soyką. Już wtedy przynosiły one pierwszy obraz promu” – wskazał cytowany w komunikacie wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

„Ta inwestycja jest odpowiedzią dla wszystkich, którzy nie wierzyli w realizację tego zadania. My uwierzyliśmy. Nie było łatwo, nie ustrzegliśmy się błędów. Dzisiaj ten proces jest kontynuowany. Rozpoczęła się w polskich stoczniach budowa wielkich statków, odbudowa przemysłu stoczniowego. Wszystkie stocznie wschodniego wybrzeża potrzebują dzisiaj ogromnej ilości rąk do pracy. To dobry wskaźnik” – podkreślił wiceminister.

Jak podaje spółka, każdy z budowanych promów będzie miał 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość max. wyniesie 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów i 50 załogantów.

Cięcie blach dla pierwszego promu, którego kadłub został we wtorek zwodowany, rozpoczęło się 24 października 2022 r., a dla kolejnej jednostki – 28 marca 2023 r. 

Źródło: PAP Fot.: Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

Zobacz podobne

Dwa nowe samojezdne żurawie Liebherr LHM 280 przypłynęły do Portu Gdańsk

AB

Projekt ustawy dot. rewitalizacji Odry w porządku środowych obrad rządu

JK

Poczta Polska wyemitowała znaczek „Przekop Mierzei Wiślanej”

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie