Polski Portal Morski
Aktualności Bezpieczeństwo Stocznie

Stępka dla drugiego DELFINA

23 stycznia br., na terenie stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku, miało miejsce uroczyste położenie stępki dla drugiego z serii okrętów rozpoznania radioelektronicznego pozyskiwanych w ramach programu kr. DELFIN.

Jest to kolejny, ważny etap w powstawaniu nowego okrętu rozpoznania radioelektronicznego (SIGINT) dla Marynarki Wojennej RP. Został poprzedzony zorganizowanym 15 listopada ub.r. na terenie gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. uroczystym paleniem blach, które oficjalnie rozpoczęło proces budowy drugiego nowoczesnego okrętu tego typu dla Sił Zbrojnych RP.

Nowy okręt otrzyma nazwę ORP Henryk Zygalski – na cześć polskiego matematyka i jednego z trzech polskich kryptologów, którzy złamali kod niemieckiej maszyny szyfrującej Enigma.

27 lipca ub.r. w Gdańsku, na terenie stoczni Remontowa Shipbuilding S.A., miało miejsce uroczyste położenie stępki dla pierwszego z serii okrętów rozpoznania radioelektronicznego, pozyskiwanych w ramach programu kr. DELFIN. Otrzyma on nazwę ORP Jerzy Różycki. Położenie stępki zostało poprzedzone mającym miejsce 27 kwietnia ub.r. paleniem blach pod budowę jednostki.

Dostawa pierwszego i drugiego okrętu do Marynarki Wojennej RP zostanie zrealizowana do 2027 r.

25 listopada 2022 r. została zawarta, pomiędzy Skarbem Państwa – Agencją Uzbrojenia a Saab AB, umowa na dostawę okrętów rozpoznania radioelektronicznego DELFIN.

Powyższa umowa ma na celu zwiększenie zdolności Sił Zbrojnych RP w zakresie pozyskiwania danych rozpoznawczych w oparciu o morskie okrętowe systemy rozpoznania radioelektronicznego.

Wartość umowy wynosi blisko 600 mln EURO netto, a dostawy 2 okrętów zostaną zrealizowane do 2027 r.

Morskie okrętowe systemy rozpoznania radioelektronicznego umożliwią pozyskiwanie danych rozpoznawczych w zakresie całego spektrum morskiego rozpoznania radioelektronicznego (SIGINT). Szczegółowa specyfikacja systemu stanowi informację niejawną.

Warto podkreślić, że okręty zostaną wybudowane w Stoczni Remontowa Shipbuilding S.A., a strona szwedzka dostarczy specjalistyczne wyposażenie. W realizację umowy zostaną zaangażowane również inne podmioty polskiego przemysłu obronnego, co przełoży się na znaczący udział podmiotów krajowych w tym kontrakcie.

Źródło Wojsko Polskie

Zobacz podobne

Jedyna pamiątka po Klasztorze Staromiejskim w Budzistowie?

KM

Terminal w Świnoujściu przyjął 4,4 mln ton LNG, to więcej o 57 proc. rdr

KM

MSZ: Polska potępia zatrzymanie przez rebeliantów Huti statku ZEA na Morzu Czerwonym

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie